Mezi místními se objevily obavy o osud hvězdárny z šedesátých let. „Pokud bude okolí haly nasvícené, bude obloha o dost hůř, jestli vůbec, pozorovatelná. Akcí na hvězdárně se účastní i můj vnuk s otcem. Kvůli hale by však mohlo být ohrožené její další působení,“ obává se Marie Neckařová z Vyškova.

Vedení hvězdárny ani vyškovského zooparku, který je jejím provozovatelem, se nechtělo k situaci vyjadřovat. Momentálně totiž jednají s developerskou firmou, která má v těsném sousedství začít stavět. S jejím zástupcem Daliborem Valínem se nicméně Deníku Rovnost spojit nepodařilo.

Nová hala v Marchanicích· Hala má stát na ploše o velikosti 24 517 m2.
· Bude v ní lehká strojní a elektrotechnická výroba, část výrobků bude určena pro automobilový průmysl.
· Stát bude na ploše vymezené železnicí Vyškov – Nezamyslice na severu a silnicí I/47 z jihu. Ze západu bude sousedit s areálem hvězdárny a dinoparku, z východu pak s polem.
· Nově vybudovaný areál bude využívat pro dopravu dálnici D46.
· Součástí budou dvě parkoviště pro 190 a 35 aut.


Sdílnější nebyla vyškovská radnice, která zoopark zřizuje. „Plocha nesmí negativně ovlivňovat okolí. Provozovatel hvězdárny je účastníkem řízení a předpokládáme, že hájí svoje zájmy,“ uvedl mluvčí Michal Kočí.

Podle ředitele brněnské hvězdárny Jiřího Duška jsou obavy na místě. „Jakmile stavba vznikne, výhled na hvězdnou oblohu poškodí. U haly určitě budou bezpečnostní světla a zřejmě osvětlené parkoviště. Pokud budou v hale okna a noční provoz, bude to mít rovněž vliv,“ zhodnotil Dušek.

Dopady je však možné zmírnit. „Tedy svítit jen když je potřeba a kam je potřeba. Navíc osvětlení lze stínit,“ přiblížil Dušek.

Kromě ohrožení provozu hvězdárny mají lidé strach o životní prostředí v Marchanicích. „Je to ale boj s větrnými mlýny, tlaky developerů jsou silnější,“ zmínil statutární zástupce spolku Zelený Vyškov Ivan Novotný.

Proti výstavbě se odvolávali. „Neuspěli jsme a už nemáme možnost se dál odvolávat. Chtělo by to udělat další biologický průzkum. Ale profesionální, který by zaplatila radnice,“ sdělil.

Vliv stavby na životní prostředí zkoumal krajský odbor životního prostředí. Podle závěru úředníků nebude mít stavba na své okolí významný vliv. „Co se týká povolení stavby, povolovací řízení povede stavební úřad ve Vyškově,“ řekla mluvčí kraje Monika Brindzáková.

Jak dodal Kočí, záměr je v souladu s platným územním plánem Vyškova. „Například v otázce dopravy je místo optimální, blízká dálnice totiž představuje minimální dopravní zatížení ve městě,“ vysvětlil Kočí. Do stávajících průmyslových zón Nouzka a Sochorova prý investora směrovat nemohli. „Není v nich žádná vhodná plocha,“ uvedl.