"Dřív jí projelo asi sto aut denně. Po zpřístupnění náměstí dopravě je jich i tři sta. Přitom povolení k vjezdu má asi šest motoristů," poukázal vyškovský místostarosta Břetislav Usnul.

Vjíždět do Husovy ulice beztrestně může pouze dopravní obsluha jako zásobovači, opraváři nebo taxíky. „Řešíme však také přestupky, kdy tam vjíždějí i běžní lidé. Třeba kvůli návštěvě banky," potvrdil velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček.

I kvůli zahrádkám

Fungovat může podle Usnula snad jen pevná překážka, když motoristé nereagují na dopravní značky. Vedení města proto rozhodlo, že do Husovy ulice na cestu před kruhový objezd nechá umístit květináče. Slibuje si, že tím řidiče, kteří do ní míří, od vjezdu zcela odradí. Pokud pomocí květináčů kruhový objezd zmizí, bude velmi obtížné s autem manévrovat a otáčet se.

Ignorování pěší zóny ovšem není jediným důvodem, proč se radnice rozhodla pro takové opatření. „Jsou jím i dvě kavárny, které chtějí lidem zpříjemnit posezení a otevřít letní zahrádky. Jde o podnik Nota Café a Kavárnu Adex. V prvním případě už posezení začínají stavět, a přestože bude těsně sousedit s kruhovým objezdem, jízdě bránit nebude," přiblížil Usnul.

Problém by nastal, až zahrádku zprovozní Adex. Auta by už místem neprojela. „Pokud vše půjde dobře, v květnu, nejpozději začátkem června bychom ji chtěli otevřít," nastínil majitel kavárny Zdeněk Adamec.

Jakmile k tomu dojde a budou v ulici u kruhového objezdu dvě zahrádky, auta se na něm podle Usnula neotočí. „A policie ho nepovolí. Navrhli jsme proto řešení, se kterým policisté souhlasili," vysvětlil místostarosta s tím, že před rondel umístí květináče, které teď lemují podloubí po pravé straně Husovy ulice.

Řidiči nedbající dopravních značek, kteří vjíždějí do pěší zóny v Husově ulici u vyškovského Masarykova náměstí jsou jedním z důvodů, proč město přistupuje k zamezení vjezdu na kruhový objezd. Pomocí květináčů.

Místo autem ručně

Opatření už má své odpůrce. Jsou jimi hlavně místní obchodníci, kterým může způsobit potíže v souvislosti s dodávkami zboží. „Zásobování přijíždí velkým autem. Objíždí totiž víc podniků. Jsem opravdu zvědavý, jak bude vyjíždět. Jet dozadu rozhodně nemůže, to by znamenalo couvání do křižovatky. Na červený chodník také nesmí, za to už několikrát dostal pokutu," kroutil hlavou majitel obchodu s tabákovými výrobky Josef Jirka.

Město je ovšem nekompromisní. Podniky, které se po úpravě ocitnou za květináči, si podle Usnula budou muset poradit se zásobováním tak, že dodávka zastaví před nimi a několik kroků se zbožím zásobovači budou muset dojít. „A auta, která jedou do tabáku, knih a dvou občerstvení, která se v ulici nacházejí, si můžou před květináče pomalu nacouvat nebo se před nimi otočí," naznačil řešení místostarosta.

Jirka však s opatřením rozhodně nesouhlasí. „Ať si staví, co chtějí, to mi nevadí. Ale byl bych rád, kdyby mi plány nebránily v zásobování, to musí fungovat. Třeba balíky s nápoji rozhodně nejsou lehké, a nikdo ze zásobovačů mi je do prodejny třeba až z náměstí nosit nebude," poznamenal.

Podle Usnula si všichni prodejci v ulici musejí uvědomit, že jsou v pěší zóně a na velmi lukrativním místě, což s sebou v každém městě nese nějaká omezení. Jak navíc poukázal, jinde to je dokonce tak, že některé ulice jsou zcela uzavřené a zásobování je povolené třeba jen v určité hodiny ráno a večer. Takové opatření ale zatím Vyškov neplánuje.

V současné době finišují přípravné práce a na sezonu má být podle Usnula všechno připravené. „Musíme už jen vyřešit, co dáme na místo květináčů, které přesuneme. Pravděpodobně půjde o sloupky, které zamezí stání aut," doplnil.

Do budoucna by na místě kruhového objezdu mohla být zóna třeba pro rodiče s dětmi. „Mohly by tam stát i lavičky. Za ním pak případně nějaká skleněná stěna, která by prostor oddělovala od silnice. Ta by ale byla samozřejmě v místě chodníků průchozí," přemítal Usnul.