Anonymitu města využívají lidé různě. Neodhalitelní si mnozí z nich připadají třeba mezi regály velkých supermarketů. O pravém opaku ale svědčí statistiky, které si vedou strážníci městské policie i pracovníci ostrah. Motivů, proč z regálů místo do nákupního košíku mizí zboží do kapes, je mnoho.

Pro někoho je to adrenalin, protože v té záplavě zboží to velký obchodní řetězec přece ani nepozná. Jiný se k takovému činu odhodlá, protože má jednoduše hlad. Někdo si zase odnáší zmražené maso klidně ve spodním prádle.

Pokud ovšem zaměstnanci obchodu zloděje nachytají při činu, jeho pohnutky je nezajímají a volají policii. „Pokud jde o odcizení zboží s cenou do pěti tisíc, jde o přestupek proti majetku. Jestliže je cena vyšší, je tu podezření z trestného činu a pachatele předáváme státní policii,“ vysvětluje velitel vyškovské městské policie Petr Sedláček, jehož strážníci jsou k podobným případům volaní. A nejsou to ojedinělé případy.

Zatímco v roce 2007 řešili strážníci ve vyškovských obchodech zhruba dvě stovky krádeží, vloni to byly už tři stovky případů.

Sedláček si nicméně kromě čísel všímá také toho, po čem zloději jdou. „Dřív to byl jednoznačně alkohol a drahá kosmetika. V posledních dvou letech ale přibývá krádeží základních potravin. Nelze ale přímo říct, že by šlo jenom o bezdomovce. Občas se mezi pachateli objevují i starší lidé. Ne že by brali zrovna pečivo, ale občas si vezmou třeba paštiku,“ podotkl Sedláček.

Jeho slova potvrzují i například statistiky společnosti Ahold, která provozuje síť supermarketů Albert. „Nejčastějšími předměty krádeží je zboží typu káva, parfémy, maso, drahé sýry a salámy, alkohol nebo třeba dražší zubní pasty,“ uvedla ředitelka oddělení pro komunikaci společnosti Ahold Judita Urbánková.

Častou fintou, jak se vyhnout zaplacení alespoň části nákupu, je podle strážníků třeba přidání zboží do už zváženého balíčku. Zákazník tak zváží čtyři jablka, pak do něj však vloží ještě jedno v domnění, že se na podvod nepřijde. Zřejmě tak nepočítá se všudypřítomnými kamerami a očima hlídačů.

Ve Vyškově provozuje společnost Ahold jeden supermarket a jeden hypermarket. „Obě prodejny patří v rámci naší sítě mezi prodejny s nejmenší kriminalitou. Přesto ročně odhalíme desítky případů krádeží,“ uvedla Urbánková.

Podobné zkušenosti mají také v Kauflandu. „Stejně jako všechny ostatní obchodní společnosti je i ta naše postižená problémem krádeží,“ informoval mluvčí společnosti Michael Šperl.

Jestli se však v Kauflandu kradou víc rohlíky nebo drahá kosmetika neřekl. „Čísla slouží pouze pro interní potřebu, či spolupráci s Policií České republiky,“ dodal Šperl. Naopak v Aholdu zaznamenali i několik kuriózních způsobů, kterými se nenechaví zákazníci snažili propašovat zboží z obchodu bez zaplacení. „Zákazník si třeba odnášel mraženou kachnu pod čepicí nebo kuřecí řízky ve slipech. Zarazil nás také zájem o masox ve velkém množství vzhledem k nízké ceně výrobku,“ zmínila Urbánková.