Jihomoravan František Novotný sleduje televizi, když mu najednou přestane fungovat elektřina. Za chvíli mu přijde na mobil textová zpráva, že na nedaleké elektrické vedení spadl strom a poškodil ho. Technici havárii opraví během tří hodin. I to umí nový krizový informační systém Jihomoravského kraje, který se v následujících týdnech rozšíří do celého regionu.

Zda bude člověk dostávat informace pomocí SMS zpráv, záleží jen na něm. „Zájemce se dobrovolně přihlásí pomocí textové zprávy k odběru novinek. Jeho jméno, adresa a číslo mobilu se uloží v databázi radnice. Ta mu pak může posílat informace o krizích i věcech z běžného života. Například že zítra zasedá zastupitelstvo,“ přiblížil systém místopředseda představenstva brněnské firmy Konzulta, která jej vymyslela, Roman Schwanzer.

Jihomoravský hejtman Stanislav Juránek si myslí, že systém pomůže zvýšit bezpečí lidí v kraji. „Sice se do něj zatím zapojilo jen deset procent lidí, ale už ho využívají všechny krizové štáby. Systém je proto pro nás nezbytný v případě jakékoliv nenadálé události, ať už je to požár, povodeň nebo sesuv půdy,“ prohlásil hejtman Juránek.

Esemesky pomohou i tehdy, když se stane havárie nebo je například plánovaná odstávka plynu. „Budeme mít do databáze přihlášených lidí přístup, takže náš dispečer pošle aktuální informace přímo lidem, kterých se týkají. Nebudeme už muset složitě obcházet všechny byty, během pár vteřin oslovíme všechny potřebné,“ uvedl mluvčí Jihomoravské plynárenské Jiří Bezděk. Tato firma se tento týden zavázala celý systém zaplatit.

Největší zkušenosti s posíláním informací pomocí textových zpráv mají ve Vranově u Brna. Radniční esemesky tam odebírá až osmdesát procent domácností. „Funguje to už pět let a ještě jsme nezaznamenali žádné problémy. Lidem posíláme upozornění na výpadky proudu nebo změnu otevíracích hodin pošty,“ řekl vranovský starosta Marek Juha.
Vstoupit do systému chtějí i některé brněnské městské části, například Slatina.