VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obchodníci chystají nejlevnější Vánoce

Svátky spustí cenovou válku mezi řetězci. Zdražení ale hrozí čínskému zboží, ceny lodních dopravců jdou totiž nahoru.

17.10.2009
SDÍLEJ:

Vánoce by prý letos měly být kvůli krizi levnější.Foto: DENÍK/Petr Šimr

A je to opět tady. Obchody zachvátila vánoční horečka a stejně jako v předchozích letech s několikaměsíčním předstihem. Obchodníci přesto slibují, že ty letošní Vánoce by měly být přeci jen výjimečné – kvůli krizi prý budou levnější než kdykoli předtím.

První vánoční zboží se na pultech českých obchodů objevilo už v září. Ovšem ta hlavní vlna se začíná rozbíhat až v těchto dnech. Například společnost Tesco svou nabídku odstartovala v polovině tohoto týdne, Interspar ji chystá na jednadvacátého.

„Od letošních předvánočních nákupů se dá očekávat jediné, jako po celý letošní rok bude levněji než vloni,“ říká ekonomický analytik ČSOB Petr Dufek. Řada domácností se totiž největší svátky roku rozhodla pojmout skromněji, a to ze zcela pochopitelných důvodů – buď její členové o práci už přišli, anebo se o ni bojí.

Levnější svátky i beze slev

A obchodníci si to plně uvědomují. Aby prodali, musí jít s cenami hodně dolů. „Pro zákazníky chystáme opravdu zajímavé vánoční nabídky,“ tvrdí například šéf řetězce hypermarketů Globus Petr Vyhnálek. Většina obchodníků výši slev tají, ani Globus nechtěl kvůli konkurenci prozradit víc, každému je jasné, že i bez vánočních akcí by zákazník ušetřil pěkných pár tisíc. Například LCD televizory jsou oproti loňsku levnější o deset procent, mouka o třicet procent, cukr o pětatřicet procent.

A právě jídlo, elektronika a třeba oblečení mají dále ještě zlevňovat. Jedná se totiž o zboží, které zákazníci nejčastěji nakupují. „Mezi deset nejoblíbenějších dárků pod vánočním stromečkem patří oděvy, obuv a sportovní vybavení, zejména zimní, dále elektronika a drobné elektrospotřebiče, přístroje do domácnosti, knihy a CD. V rodinách, kde jsou děti, samozřejmě nechybí hračky,“ informovala Deník mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Pokazí Vánoce dopravci?

Naději na historicky nejlevnější vánoční nákupy trochu pošramotila páteční zpráva společnosti DB Schenker, která patří k nejvýznamnějším přepravcům na světě. Podle ní totiž výrazně podražila cena dopravy mezi Čínou, Evropou a Spojenými státy, což se může promítnout i do cen na pultech.

„Českých firem a spotřebitelů se výrazně dotkne zdražení přepravy mezi Evropou a Asií. Po této trase putuje velký objem zboží, často určeného na vánoční trh. První zdražení způsobené dopravou se tak může projevit právě o Vánocích. Zcela jisté je, že pokud dovozci nenajdou zásadní úspory jinde, projeví se zdražení i v příštím roce,“ prohlásil Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker v České republice.

Češi letos utratí méně, na jídle ale šetřit nebudou

Pětina Čechů očekává, že jejich Vánoce budou skromnější než ty loňské. Šetřit přitom budou především na dárcích, za jídlo však plánují utratit přinejmenším tolik co loni. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Unilever.

Průměrná částka, kterou lidé chtějí utratit za vánoční dárky, klesla z loňských 3667 korun na 3106 korun. Proti minulému roku se zdvojnásobil podíl těch, kteří plánují za dárky pro celou domácnost utratit méně, částku do pěti tisíc korun. „Zatímco loni se chystaly na dárcích více šetřit vyšší příjmové skupiny, letos jsou to spíše lidé s nejnižšími příjmy,“ říká Petr Hantych ze společnosti Unilever. Zároveň dodává, že lidé ze všech sociálních vrstev budou letos pečlivěji zvažovat, co chtějí nakoupit.

Více než polovina respondentů bude na Vánocích šetřit, aby mohli peníze utratit za jiné výdaje. Přes dvě pětiny (42 procent) dotázaných pak uvedly, že vánoční výdaje musí omezit kvůli nižším příjmům. Bezmála dvě třetiny (64 procent) lidí plánuje šetřit tak, že nakoupí méně dárků. Levnější dárky koupí 43 procent Čechů, společné dárky se chystá nadělit 12 procent respondentů. Jen osm procent lidí hodlá ušetřit tak, že dárky sami vyrobí.

Utahování opasků se však nedotkne svátečního jídla, za to Češi dokonce plánují utratit nepatrně více než v předchozím roce. Průměrná vánoční večeře vyjde českou domácnost na 780 korun, silvestrovské či novoroční jídlo na 900 korun. (doh)

Autor: Vojtěch Janda

17.10.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tradiční hody ve Vracově začaly novým českým rekordem. V průvodu prošlo 566 účastníků oblečených v místních krojích.

V rekordním hodovém průvodu kráčelo přes pět stovek lidí. Ve vracovském kroji

Lídr jihomoravské kandidátky KSČM hlasuje ve sněmovních volbách.

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Radost i zklamání. Hnutí ANO s přehledem zvítězilo i na Vyškovsku

Vyškovsko – Necelých šestadvacet procent. Tolik hlasů získalo na Vyškovsku hnutí ANO 2011 a podobně jako v celé republice tak ovládlo letošní volby do poslanecké sněmovny. S 13,23 procenty je následovala SPD a těsně za ní skončila sociální demokracie s 12,24 procenty. Komunisté na Vyškovsku získali 10,83 procent, KDU-ČSL 9,1 procento a ODS 9,01 procent.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Jižní Morava – Podobně jako na celostátní úrovni ovládlo volby na jižní Moravě hnutí ANO 2011. Jeho vítězství však nebylo tak drtivé jako v celé republice – v kraji získalo 27,4 procenta hlasů. Následuje ODS s 11,8 procenty hlasů, třetí je SPD s 11,6 procenty. Další byli Piráti, KDU-ČSL, ČSSD, komunisté, TOP 09 a Starostové a nezávislí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení