Mnozí místní posun už netrpělivě vyhlížejí kvůli hustému provozu po I/50, která vede napříč městem. „Dostat z něj tranzitní dopravu je naprosto nezbytné. Bučovice jsou ucpané po většinu týdne. Přejít I/50 lze bezpečně jen po čtyřech přechodech, pouze na dvou z nich jsou však semafory. To následně způsobuje dlouhé kolony,“ komentoval třeba Jakub Svoboda.

Ukázka z virtuální prohlídky historického Rousínova.
Virtuální prohlídka Rousínova: podívejte se, jak vypadal začátkem 20. století

HARMONOGRAM OBCHVATU

2022 - Schválení záměru projektu.
2023 - Vydání územního rozhodnutí.
2023 - Vydání stavebního povolení.
2024 - Vyhlášení výběrového řízení.
2025 - Zahájení stavby.
2027 - Uvedení do provozu.

Prohlásil, že ve špičce se kolony mnohdy vlečou i několik kilometrů až za místní část Marefy a v opačném směru za Vícemilice. „S houstnoucí dopravou si někdy v pátek postojíte i u Křižanovic. Dopravní zácpy, nadměrný hluk, poškození přilehlých domů, smog a přetížené kamióny, které ničí povrch vozovky, to vše je problém, nehledě na to, že se přes tuto komunikaci pohybuje nemálo lidí včetně dětí. Obchvat je klíčovou stavbou pro zkvalitnění života obyvatel Bučovic ve všech směrech,“ zdůraznil Svoboda.

Se zahájením stavby se počítá za tři roky, už za dva roky mu předchází výběrové řízení. Všechny termíny jsou ale předběžné. „Jedna věc je stanovený harmonogram, druhá pak zákonné procesy a povolování staveb, které neovlivníme. Časově spíše předpokládáme,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková.

Se silničáři spolupracují také zástupci bučovické radnice. „Jsem velice rád, že po mnoha letech dohadů, diskuzí nad možnými trasami a po mnoha různých posudcích byla vybrána finální varianta obchvatu a podařilo se nám přimět ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic k zahájení projekčních prací. V tuto chvíli tedy již nejde o plané řeči, ale stát nyní do projektu investuje miliony korun a práce probíhají dle zveřejněného harmonogramu,“ uvedl na dotaz redakce starosta Bučovic Jiří Horák.

Negativní dopady

V současné době vede I/50 hustou obytnou zástavbou, obchodním a hospodářským centrem Bučovic, a to se všemi negativními dopady na životní prostředí obyvatel. Silničáři už dokončili předběžný geotechnický průzkum lokality stejně jako biologické průzkumy. „Na jejich základě jsme prověřili, že trasa neprochází migračně významným územím či dálkovým koridorem pohybu velkých savců. Nezaznamenali jsme tam žádný zvláště chráněný druh rostlin či ohrožené druhy z Červeného seznamu rostlin,“ shrnula Trubelíková.

Zmínila inženýrskou činnost, která je nezbytná pro podání žádosti o vydání územního rozhodnutí. „Aktuálně se věnujeme výběru zhotovitele podrobného geotechnického průzkumu. V letošním roce chceme zahájit i zpracování dokumentace pro stavební povolení,“ doplnila Trubelíková.

Besední dům ve Vyškově.
Oprava Besedního domu ve Vyškově: začali s toaletami, slibují celkovou obnovu

Ke stavbě obchvatu se příznivě vyjádřili také úředníci na odboru životního prostředí při krajském úřadu. „Podle nich už není nutné žádné další posouzení dopadů na životní prostředí. Rozhodnutí je volně dostupné na webu,“ připomněla mluvčí Jihomoravského kraje Alena Knotková. Zástupci odboru se vyjádří také k dalším stupňům projektové dokumentace. „Čekají na to, až jim je investor předloží. Zatím se to nestalo,“ dodala Knotková.

Součástí stavby obchvatu Bučovic bude celkem šest mostů. „Pět jich bude na silnici a jeden nad silnicí. Počítáme s třemi mimoúrovňovými křižovatkami v Marefech, Kloboučkách a Vícemilicích. Zahrneme také přeložky a úpravy komunikací druhé a třetí třídy,“ dodala mluvčí státních silničářů.