„Myslím si, že aut tu jezdí víc, než uvádějí statistiky. V noci projíždějí hlavně kamiony a to je něco. Doma kvůli tomu máme zemětřesení. Na silnici jsou vyjeté koleje, provoz v centru města je naprosto extrémní. Dlouhá léta se tu mluví o obchvatu. Dnes v Bučovicích zasedá na výjezdu vláda, tak snad se to tam bude probírat. Zatím se ještě nezačaly vykupovat pozemky. Doufám, že do toho nevstoupí nějací aktivisté a tento záměr se povede. Pro klidné bydlení v našem městě je to alfa a omega,“ řekla ve středu odpoledne Deníku Rovnost žena.

Podobně to vnímá i Libor Procházka, který žije v bučovické části Kloboučky. S manželkou jezdí po rušném tahu mezi Brnem a Uherských Hradištěm na nákupy a za vnoučaty. Za volantem musí být pořádně ve střehu. Zmíněná silnice je kvůli hustému provozu totiž vyhlášená velkým počtem nehod a právě před Bučovicemi také dlouhými kolonami.

„Kolony se kolikrát táhnou hodně daleko od města oběma směry, a když to jde, objíždíme je přes Marefy a pak kolem nádraží. Do žádné nehody jsme se zatím nepřipletli. O obchvatu Bučovic se mluví minimálně dvacet třicet let. Možná ještě déle. Za mě je na místě a věřím, že dopravě v centru města uleví,“ dodal bučovický důchodce. 

Obchvat je pro Bučovice klíčový dopravní projekt

Na středečním výjezdním zasedání vlády v Bučovicích se toto téma probíralo. Ministr dopravy Martin Kupka novinářům řekl, že zmíněná dopravní stavba je pro tuto lokalitu naprostou prioritou.

„O obchvatu Bučovic se diskutuje už od sedmdesátých let. Máme jasný, konkrétní program. Nyní jsme ve fázi územního rozhodování. Tuto klíčovou stavbu bychom chtěli zahájit na konci roku 2026. Do to doby máme zvládnout kompletní přípravu projektové dokumentace pro stavební povolení. O to bychom chtěli žádat v roce 2025,“ uvedl Kupka.

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek navštívil ve středu vyškovskou nemocnici.
Ministr Válek v Nemocnici Vyškov: zajímal se o přesčasy i přirozené porody

Otázku plánovaného obchvatu otevřel ve středu při osobním setkání se zástupci vlády také bučovický starosta Jiří Horák. Vnímá ji pro třetí největší město na Vyškovsku jako klíčový dopravní projekt.

Trasa obchvatu Bučovic.Trasa obchvatu Bučovic. Pro zvětšení rozklikněte.Zdroj: MěÚ Bučovice„Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic se zavázaly dodržet naplánovaný harmonogram a samotnou realizaci stavby. Dnes jsme to na jednání vlády podepisovali. Jsme za to rádi. Pro naše město je to priorita. Pro dopravu v republice se možná jedná o malý krok, ale pro Bučovice naprosto zásadní,“ řekl ve středu Deníku Horák.

Zároveň dodal, že náročný projekt za více než dvě miliardy může protáhnout a zkomplikovat řada věcí. Jednou z nich může být například výkup pozemků nebo v krajním případě blokace aktivistů, tak jak se to děje u podobných staveb na různých místech v republice. Náklady na stavbu a výkup pozemků budou v režii silničářů, potažmo státu. Bučovice budou pomáhat při administraci a smlouvách.

Navržená trasa vede jižně od Bučovic

„Jsme v novém liniovém zákoně. Pokud nedojde ke shodě, může stát potřebné pozemky pro obchvat v krajním případě i vyvlastnit. Projekt je velmi náročný a samozřejmě mohou přijít komplikace. To se u podobných staveb vyloučit nedá. Současný stav a postup příprav je pro nás ale po letech světlo na konci tunelu,“ dodal bučovický starosta.

Silnice I/50 na ose Holubice – Uherské Hradiště – hranice České republiky a Slovenska je jedna z páteřních komunikací domácího dopravního systému. V úseku Holubice – Uherské Hradiště se podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) jedná o jeden z nejzatíženějších silničních tahů Moravy. „Proto je nutné ulevit sídlům na trase stávající I/50 od hustého provozu. K tomuto cíli přispěje i plánovaný obchvat Bučovic,“ uvedli na svém webu zástupci ŘSD.

Zdroj: Deník/Jan Charvát

Plánovaná přeložka silnice I/50 je navržena v prostorovém uspořádání, které odpovídá jejímu významu a předpokládanému dopravnímu zatížení. Navržená trasa v délce 5 500 metrů vede jižně od Bučovic a snaží co nejvíce eliminovat úrovňová křížení, která snižují plynulost a bezpečnost silničního provozu. „Proto stavba zahrnuje tři mimoúrovňové křižovatky. První je v části Marefy,“ upřesnili silničáři.