Například Bučovan Zdeněk Bartoš proto pochybuje, že se klidu ve středu města vůbec dočká. „Množství aut, která dnes projedou Bučovicemi, je neúnosné. Prakticky trvale vznikají kolony, které pomalu sahají až ke Křižanovicím. Město obchvat potřebuje, odstranil by se tím i hluk, kterým lidé trpí. Ale vzhledem k tomu, že poprvé se řešení začalo plánovat před dvaceti lety, myslím, že se jeho realizace asi nedožiji," připomněl problém Bartoš.

Co se týká Bučovic, pro stavbu musejí udělat už jen jedno: zanést ji do územního plánu. „Nyní se chystáme na komplexní pozemkové úpravy," řekl bučovický starosta Radovan Válek. Zbytek je na Ředitelství silnic a dálnic. „Podnik nedávno vybral zhotovitele technické studie, která je předpokladem pro posuzování stavby," sdělil Válek.

Ta se nevyhne ani posuzování vlivu na životní prostředí. V tomto místě se podle starosty můžou vyskytnout potíže. „Stejně jako při vykupování pozemků. Proto si dnes nikdo netroufne říct, kdy se obchvat bude stavět," dodal Válek.

Studii dokončí ještě letos

Ředitelství ale podle něj má od ministerstva dopravy zadání, aby na obchvatu intenzivně pracovalo. Jak už uvedl v minulosti, pro rezort má jít o důležitou stavbu. To ale jeho mluvčí Zdeněk Neusar nepotvrdil. „Prioritou pro nás byla přeložka silnice I/50. Nové vedení však projekt zastavilo s tím, že se rozhodlo pro obchvat města. Vzhledem k tomu, že je záměr na začátku, nemůžeme říct, kdy bude uskutečněný. Co se týká peněz, ty budeme řešit, až se dokončí přípravy," vzkázal Neusar.

Ředitelství silnic a dálnic, které si loni v dubnu od města převzalo veškerou dokumentaci ke stavbě, za sebou má vstupní jednání s firmou, která vytvoří technickou studii. „Součástí bude i ekonomické posouzení záměru, které vyhodnotí jeho efektivitu. Jakmile bude studie hotová, což by mělo být do konce roku, může být stavba zavedena do územního plánu. Poté se můžeme pustit do dalších kroků," uvedla mluvčí ředitelství Nina Ledvinová. Územní plán by měl být podle Válka hotový do konce roku 2018.

S tím, že si na klid v centru ještě dlouho počkají, Bučované vesměs počítají. Jak už ale řada z nich v minulosti řekla, čím dřív auta ze středu města zmizí, tím lépe. S tím souhlasí i Vladimír Škoda. „Přecházet přes Legionářskou nebo Sovětskou ulici je tragédie. A projet Bučovicemi ve špičce, to si člověk stihne přečíst i noviny. Obchvat nám ale určitě uleví," nepřestává Škoda věřit výhodám stavby. Problém s dopravou v centru Bučovic se začal řešit v 90. letech. Instituce tehdy odstartovaly přípravu přeložky silnice I/50. Ta by ale problém odsunula jen o pár desítek metrů dál. Nové vedení města proto projekt v roce 2010 zastavilo s tím, že vhodnější bude obchvat. Ředitelství silnic a dálnic na to kývlo za předpokladu, že radnice připraví projekt do stejného stavu, v němž se přeložka nacházela.