Smlouvy na výstavbu kanalizační sítě v Marefách a Černčíně za pětašedesát milionů korun byly hlavním bodem minulého zasedání bučovického zastupitelstva. Podle opozičního zastupitele a někdejšího místostarosty města Zdeňka Koudelky obsahují spoustu chyb a jsou pro město nevýhodné. Starosta Radovan Válek však říká, že podmínky stanovuje Státní fond životního prostředí, u kterého získalo město na stavbu dotaci.

Koudelkovi se nelíbí, že smlouva neobsahuje podmínku, aby firma, která kanalizaci vytvoří, následně kompletně spravila cesty. „Kanalizace je poslední z inženýrských sítí v daných lokalitách. Čekal bych, že požadavek na zapravení cest po jejím dokončení bude v projektu zapracovaný, ale není,” upozornil Koudelka.

Podle starosty Radovana Válka ovšem peníze od státu platí jen pro zápravu povrchu přímo nad výkopem. „Podmínky udělování dotací neumožňují získat peníze na opravu cest ze Státního fondu životního prostředí. Na opravách se město musí domluvit až přímo s firmou, která kanalizaci položí,” vysvětlil starosta.

Na posledním jednání se zástupci jedné ze dvou firem, které kanalizaci postaví, byl starosta včera. „Ředitel se nestaví k celkovým opravám cest zády, ale musí to začlenit do rozpočtu firmy. Musíme počkat, jestli se mu to podaří prosadit,” dodal Válek.

Za pravdu starostovi dává další z opozičních zastupitelů a bývalý místostarosta František Šujan. „Jde o klasickou smlouvu, kterou v obdobných případech Státní fond životního prostředí používá. Obsahuje klauzuli, že firma musí opravit cestu, když na ní způsobí nějakou škodu, což je podle mě standardní přístup,” řekl Šujan.

Kromě výhrad k opravám cest navíc Koudelka vidí problém v peněžních rezervách, se kterými smlouva počítá. „Nezdá se mi, že smlouva dostatečně chrání investora proti vícepracím. Když jsou přímo ve smlouvě finanční rezervy, tak nabádají dodavatele k tomu, aby dílo prodražil,” obával se Koudelka.

Šujan však považuje rezervy za standardní. „Jde o podle mého názoru běžnou rezervu na případné pokrytí nečekaných víceprací, zbytečného prodražení stavby se nebojím,” řekl Šujan.

Koudelka považuje za přehnaný i rozsah výběrového řízení. „Zarazilo mě, že město soutěžilo i autorský dozor, protože si myslím, že by si ho automaticky měl zajistit sám dodavatel projektu. Připadá mi to přehnaně byrokratické,” dodal zastupitel.

I v tomto případě ovšem určuje podmínky Státní fond životního prostředí. „Pravidla jsou jasně daná a musejí se dodržovat. Zdeněk Koudelka zpochybňuje celé fungování dotací, a to už nebudu dalším způsobem komentovat,” reagoval Válek.

Koudelka navíc upozorňoval na celou řadu formálních chyb ve smlouvě. „Jde skutečně pouze o formality, které nemají žádný dopad na projekt,” ujistil starosta.

První práce na výstavbě kanalizace v bučovických místních částech už začaly. Kanalizace má být kompletně hotová v roce 2013. „Celkově vyjde stavba v obou městských částech na pětašedesát milionů korun. Z toho pětaosmdesát procent pokryje dotace ze Státního fondu životního prostředí, zbývajících patnáct procent činí naše spoluúčast,” vyčíslil starosta Válek. Na spoluúčast, která dosahuje téměř deseti milionů korun, si chce radnice vzít úvěr. „Téměř čtyři miliony korun nám přislíbil Jihomoravský kraj. Máme také příslib úvěru u Státního fondu životního prostředí,” doplnil starosta.

Výstavba kanalizační sítě Černčín a Marefy částečně dopravně omezí. Průjezdné by ovšem měly zůstat celou dobu. „V Marefách jsou dva vjezdy, takže firma kanalizaci postaví postupně tak, aby jeden vjezd byl stále průjezdný. V Černčíně to bude horší, ale je tam spousta postranních uliček, kterými se dá projet. Lidé budou muset každopádně být trpěliví, jinak se kanalizace vystavět bohužel nedá,” uzavřel starosta.