Právě silnice II/430 přezdívaná řidiči Stará a dálnice jsou hlavní tahy na Brno. „Pokud se na dálnici stane nehoda, řada řidičů jede po Staré. Jenže při opravách ji těžko využijeme. Už tak bývá při dálničních nehodách ucpaná,“ přemítal třeba řidič Martin Ježek.

Skeptičtí jsou i policisté, na kterých bude v případě nehody odklonit co nejefektivněji dopravu. „Nedá se dopředu říct kudy, bude záležet na vytíženosti okolních tras. V úvahu připadá třeba silnice I/50. Dá se počítat s tím, že objížďky budou pro řidiče obtížnější. A samozřejmě i s dopravními komplikacemi,“ nebyla optimistická vyškovská policejní mluvčí Alice Musilová.

Rekonstrukce odstartuje uzavírkou u Tučap. Dělníci budou pracovat při částečné uzavírce, tedy po polovinách tak, aby byla zajištěná doprava do sousedních obcí a průjezd autobusů či aut záchranářů. Provoz budou kyvadlově řídit semafory.

Oprava Tučapy – Vyškov
• Práce se dotknou úseku mezi 21,6. a 27,2. kilometrem silnice II/430 (konec Tučap – dálniční sjezd u Vyškova).
• Rekonstrukce zahrne výměnu asfaltu a opravy trhlin. Úpravami projdou i sjezdy, propustky, autobusové zálivy, kolem silnice vzniknou opěrné zdi, cestáři obnoví příkopy a svahy.
• Práce potrvají 7 měsíců.
• Vyjdou na zhruba 59 milionů bez daně. Část pokryje evropská dotace.

Na kolony se už v Tučapech připravují. „Hodně řidičů bude chtít semafory objet, aby nemuseli čekat. Hlavně doufáme, že dodrží rychlost v obci. Informoval jsem vedení školy, aby děti učitelé poučili o bezpečnosti,“ přiblížil starosta Tučap Miloslav Brandýs.

Někteří lidé se obávají i souběhu prací s rekonstrukcí Purkyňovy ulice ve Vyškově. Ta je už několik měsíců zavřená, nejdřív kvůli opravám kanalizace a nyní kvůli rekonstrukci silnice. Objížďka vede přes Nosálovice a Nouzku, právě po silnici II/430. „Nepředpokládáme, že by se objevily nějaké větší problémy,“ věří šéf vyškovských silničářů Richard Pokorný.

O spuštění provozu v Purkyňově jedním směrem cestáři neuvažují. „Musíme do zimní přestávky stihnout opravit celý úsek, tedy od viaduktu po křižovatku s Nosálovskou,“ vysvětlil.

Práce na rekonstrukci silnice Tučapy-Vyškov vyjdou na osmapadesát milionů a osm set tisíc korun bez DPH. „Potrvají nanejvýš sedm měsíců,“ upřesnil Pokorný. První část zahrnující úsek od Tučap po křižovatku na Luleč a Rostěnice-Zvonovice, má trvat do patnáctého prosince.

Podle původních plánů se z křižovatky měla stát okružní. „Vše se zastavilo na majitelích, kteří nám nechtěli prodat pozemky potřebné na výstavbu,“ vysvětlil Pokorný.

Zatímco na Vyškovsku silničáři s rekonstrukcí teprve začnou, na Blanensku už mají v plánu jen do konce roku dotáhnout tři velké stavby. „To znamená mosty v Rájci-Jestřebí a v Bílovicích a pak také průtah v Jedovnicích. Všechny práce skončí ještě letos,“ ujistil vedoucí blanenských cestářů Miloš Bažant.