Problém řešení neúnosné dopravní situace v centru Bučovic vytvořil ve městě dva tábory odpůrců. Každý prosazuje svoji pravdu. Nelehká povinnost rozsoudit je čeká na zastupitele města.

V převaze jsou zatím ti, kdo přeložku silnice nechtějí. Dvanáct set dvaašedesát lidí si myslí, že se tím jeden problém pouze posune o pár stovek metrů dál od centra. „Stavba přeložky je jen částečným řešením. Nepřinese žádné zlepšení. Sice se zkvalitní život lidem v jedné části města, ovšem na úkor obyvatel jiné lokality,“ upozornila organizátorka petice Zuzana Krajčová, která bydlí ve Ždánské ulici.

Pod peticí za zachování územního plánu a vybudování přeložky v původně naplánované trase se za čtrnáct dní sešlo čtyři sta pětašedesát podpisů. Jedná se především o lidi, kteří trpí nadměrnou dopravou na průtahu městem. „Naštěstí jsme si vyměnili nová okna. Předtím jsme se doma téměř neslyšeli. Nejhorší je doprava v pátek odpoledne,“ popsala situaci například osmdesátiletá obyvatelka Slavkovské ulice Věnceslava Benešová.

Za petiční výbor vystupuje Jiřina Albrechtová ze Slavkovské ulice, kterou redakce kvůli dovolené nezastihla.

Město má devadesát dnů na to, než věc veřejně projedná. „Důvody, které obě strany uvádějí, jsou závažné a posoudí je kompetentní instituce. Především investor, tedy Ředitelství silnic a dálnic zastupující majitele komunikace, čili stát,“ konstatovala starostka Bučovic Šárka Šilerová.

Investor doposud o obsahu petice proti přeložce neví. „Zatím jsme dostali jen dokument zasazující se za zbudování přeložky. Pokud jde o druhou petici, potřebujeme také znát postoj města,“ uvedla pracovnice brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic Věra Hoderová.

Na veřejné schůzi zastupitelstva za účasti hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška má zaznít stanovisko investora, ekologů i města. „Pokud se zastupitelé rozhodnou podpořit petici proti přeložce, musí město připravit a schválit nový územní plán. V takovém případě zůstává otázkou, kdo náklady spojené se změnami v plánu, dosavadními projektovými pracemi, územním řízením, případně dalšími nutnými studiemi zaplatí. Jestli státní pokladna nebo město,“ poznamenal místostarosta Bučovic František Šujan. Ten ještě podotknul, že diskuse kolem řešení dopravy v centru města trvá už třicet let.

Jeho úvahy potvrdila i Hoderová. „Na téma změny územního plánu bychom v případě potřeby určitě vyvolali diskuzi,“ sdělila.

Současný územní plán, který s přeložkou silnice I/50 počítá, schválili zastupitelé v roce 1995 v poměru hlasů deset ku pěti. „Byly předloženy tři varianty, ze kterých zastupitelé vybrali nejlepší. Těžko přijdeme s něčím novým. Potřebujeme získat nové posudky od ekologů a zvážit, v čem se situace od té doby změnila, jaké jsou současné možnosti, “ doplnil Šujan.