Kombajny, traktory, nákladní auta, kamiony a dokonce i dálkové autobusy jezdí podle mnohých obyvatel Bučovic po objížďce pro dopravní obsluhu a místní.

Ačkoliv je pro ostatní auta stanovená objízdná trasa vedoucí ze Slavkova u Brna přes Nížkovice například do Uherského Hradiště a zpátky, mnozí řidiči si zkracují cestu právě přes Bučovice. A to je trnem v oku lidem bydlícím podél místní objížďky. Ta vede přes Novou a Sokolovskou ulici, pak podél vlakového nádraží, přes Kloboučky, Baračku a Vícemilice.

„Kdo ji vymyslel, vůbec nepřemýšlel. Podloží silnic je stavěné tak na projetí koňského povozu. Jezdí tudy kamiony o váze i padesáti tun. A třeba most přes Litavu má nosnost devětadvaceti tun,“ uvedl například František Procházka.

Ten je přesvědčený o tom, že těžká auta zničí silnice a domy kolem nich. „Už teď praskají od otřesů. Když se obracíme na vedení města, nikdo nereaguje. Je jim to jedno, protože bydlí v přepychových domech v klidné části města,“ pokračoval Procházka.

S jeho slovy souhlasí i Božena Dostálová z Nové ulice v Bučovicích. „Vedoucí odboru dopravy Zdeněk Kolaja nám slíbil, že vyznačenou objížďkou budou jezdit auta a autobusy na Mouřínov, k motelu Arkáda, kasárnám a náklaďáky v nutných případech. Opak je ale pravdou,“ tvrdila Dostálová.

V Nové ulici totiž podle ní není žádné omezení rychlosti a auta tam jezdí jako s větrem o závod. „Určitě větší rychlostí než padesátikilometrovou. Často se zde objevují i dálkové autobusy, například z Luhačovic na Brno a zpátky. Výjimkou nejsou ani kombajny nebo traktory. U domu jedné obyvatelky dokonce v tichosti někdo sundal dopravní značku zákazu vjezdu autobusů, náklaďáků a traktorů,“ postěžovala si Dostálová. A zmizela prý i na druhém konci ulice.

Ta se stejně jako Procházka bojí, že kvůli těžkým autům lidem popraskají domy. „Nikoho to opravdu nezajímá. Radnice z nás dělá hlupáky. Myslím, že by tak s námi neměli jednat. Něco slíbí a pak to neplní,“ myslí si Dostálová.

I přes problémy, které nikdo neřeší, Procházka doufá v nápravu. „Věřím, že policie zasáhne včas. A taky v to, že kdo tady nemá co dělat, zvolí správnou objízdnou trasu,“ domníval se Procházka.

Podle bučovických strážníků však situace není zdaleka tak strašná, jak ji lidé popisují.

„Provoz se snížil přibližně o polovinu. Co se týká Nové ulice, je jasné, že tam teď jezdí víc aut. Místní na to nebyli zvyklí, proto se jim to teď nelíbí. Stejné je to v případě vícemilické Urbánkovy ulice,“ vysvětlil velitel bučovické městské policie Jiří Wasserburger.

S ním ale moc nesouhlasí vedoucí odboru dopravy bučovické radnice Zdeněk Kolaja. Je přesvědčený o tom, že si lidé stěžují oprávněně. „Jak po místní objížďce, tak třeba i po staveništi projíždějí bezohlední cizinci. Taky naši řidiči tam často vjedou. Potíž je v tom, že strážníků i policistů je málo a nemůžou zde být čtyřiadvacet hodin denně,“ uvedl Kolaja.

Lidem se však prý snaží vyjít maximálně vstříc. „Rozhodli jsme se, že například v Nové ulici umístíme značku upravující nejvyšší povolenou rychlost na třicet kilometrů v hodině. Na druhé straně ale obyvatelé musí být trpěliví. Z Bučovic je teď jedno velké staveniště a některé problémy opravdu nejde vyřešit ke spokojenosti každého,“ prohlásil vedoucí odboru dopravy.