„Vím, že Facebook existuje, ale nepoužívám ho. Musel bych se s ním seznámit,“ řekl starosta Vyškova Petr Hájek. Jeho strana i on osobně prý nemá problém s komunikací s mladými lidmi. „Jsem schopen diskutovat s nimi na jakékoli téma. Ale jde o specifickou skupinu, která často nemá zájem o věci veřejné,“ popsal Hájek.

Jenže skupinu, kterou okresní politika příliš nezajímá a komunální volby povětšinou ignoruje, vyškovská ČSSD aktivně neoslovuje. Nevyužívá k tomu žádné specifické nástroje. Obdobně k novým technologiím přistupují i ostatní strany ve Vyškově.

Komutní sítě, které zažívají za posledních pár let obrovský boom, mezi tyto nástroje patří. Facebook, podle odhadu, který síť poskytuje inzerentům, využívá v České republice bez mála milion lidí. Nezanedbatelné množství uživatelů tak připadá jistě i na vyškovský okres.

Svůj profil na síti má třeba vyškovský zastupitel za ČSSD Miloslav Brtníček. Ten má jako ředitel školy s mladými lidmi co dočinění také díky své profesi. Ale raději než internet stejně využívá neformální osobní komunikaci. „S

mladými se bavím a oslovuji je hlavně na sportovních utkáních, někdy i na zábavách. Preferuju mluvit s nimi tváří v tvář,“ popsal Brtníček.

Jakou sílu mají nová média na Vyškovsku beze zbytku pochopil poslanec a vyškovský zastupitel za ODS Michael Hrbata. Vyškovská ODS se sice může pochlubit pouhými šestadvaceti členy ve skupině, ale sám Hrbata má na osobním profilu přes devět set „přátel“. „Facebook mám už asi dva roky a komunikuji na něm neustále,“ svěřil se Hrbata.

Pokud si tak aktivní uživatel na svou Zeď – tedy hlavní profilovou stránku – vloží jakoukoli informaci, odkaz, pozvánku, fotku a podobně, automaticky ji na síti zaznamenají všichni jeho přátelé a v určitých případech i přátelé od přátel. Takový rádius působnosti je pro kohokoli, kdo chce ovlivňovat své okolí velmi, cenný. Pro politika pak dvojnásob.

Facebook nevyužívá ani vyškovský zastupitel za KDU–ČSL Roman Celý. Lidovce ale definuje jako stranu trochu odlišnou. „K mlůadým lidem se dostáváme hlavně přes rodinu. To je platforma, na které získáváme nové voliče, sympatizanty nebo členy. Za poslední rok se nám členská základna ve Vyškově rozrostla o desítku členů. Jsou to lidé hlavně z řad mladých rodičů,“ vysvětlil Celý. KDU–ČSL zapojuje lidi také do různých charitativních projektů, na což prý opět slyší hlavně mladí lidé.

Celý ale podle svých slov vnímá rezervy vlastní strany ve využívání technologií, které jsou dnes už zcela běžným jevem. „Do příštího roku si dávám osobní závazek zprovoznit webové stránky, kterou nebudou tak statické jako dosud, ale budou fungovat spíš ve formě blogu,“ nechal se slyšet Celý.

Strategii, jak šířit své ideje a získávat politické body na regionální úrovni, nemá ani vyškovská komunistická strana. „S mladými lidmi se setkávám třeba na besedách při červeném kříži. Říkám jim, ať si volí svou budoucnost, že my už to nějak dožijem. To ale nějak nefunguje,“ odlehčila zastupitelka města Vyškova Blanka Chaloupková.

Předseda strany Moravané a zároveň radní z Bohdalic–Pavlovic Jiří Novotný přistupuje k propagaci své strany úplně jinak. Na mladé se cíleně vůbec nezaměřuje. Sebeprezentace strany Moravanů je natolik dynamická, že právě je oslovuje nejvíc, aniž by se o to musela snažit. K dnešnímu dni má prý strana hodně mladých členů.

Na Facebooku mám dvě stě padesát přátel, lidé se skrze naše odkazy postupně proklikávají ke spoustě dalších informací. Facebook má konkrétně pro nás obrovský význam. Jinak se snažíme být zajímaví, své sympatizanty zapojujeme třeba do mezinárodních vztahů,“ vyjmenoval Novotný.

Všechny strany ve Vyškově mají problém se stranickými weby. Některé na ně rezignovali úplně, jiné mají poslední aktualizaci starou skoro rok.