Starý podchod mezi kostelem Nanebevzetí Panny Marie a gymnáziem, nad kterým vede čtyřproudá silnice Dukelskou ulicí, padnul k zemi už před několika měsíci. Nový se však rýsuje jen velmi zvolna. Vyškovanům se zdá, že práce se velmi vlečou.

„Oprava podchodu jde pomalu. Jaké jsou vlastně termíny? Jdou práce podle plánu? Nezdá se mi totiž, že by stavebníci stihli, tak jak slibovali, převést dopravu v Dukelské ulici na druhou stranu průtahu do srpna,“ ptal se například Pavel Kovařík.

ČTĚTE TAKÉ: DEMOLICE PODCHODU VE VYŠKOVĚ UŽ ZAČALA

Podle stavebníka skutečně nastalo menší zdržení, ale to by měli pracovníci dohnat. „Vinou silných dešťů a špatného počasí došlo k několikadennímu zpoždění. Pár dnů ale nakonec nebude mít vliv na konečný termín zprovoznění,“ ujistil mluvčí stavební společnosti Leoš Verner.

Radnice tvrdí, že nečinnost je jenom zdánlivá

„Lidem se možná zdá, že se momentálně na podchodu nepracuje intenzivně. Je to z toho důvodu, že na stavbě mostu probíhá nutná technologická přestávka k zatvrdnutí betonu na požadované hodnoty, zaručující bezpečné převedení dopravy na provedenou polovinu mostu,“ uvedla mluvčí vyškovského městského úřadu Dana Bednářová. Dodala, že tato doba je poměrně dlouhá, přibližně měsíc. Opravená polovina mostu musí projít zkouškou únosnosti.

„Nyní v době, kdy čekáme, až bude most připravený na převedení dopravy, probíhají na podchodu i v jeho okolí méně náročné zásahy. Poté tam bude stavební ruch opět čilejší,“ doplnila Bednářová. K převedení dopravy na druhou polovinu mostu blíž ke kostelu by mělo dojít už za pár týdnů. „Do konce července nad opravenou částí podchodu budeme mít hotovou vrstvu živice. Pak převedeme provoz na druhou polovinu silnice ke gymnáziu. Pak začnou práce na druhé půlce podchodu,“ doplnil Verner.

Termín kompletního dokončení prací je konec listopadu 2010. „Nicméně předpokládáme, že oprava bude dokončená o něco dříve, podle odhadů na jaře,“ slíbila Bednářová.

Stavba ovlivňuje provoz v Dukelské ulici. Provoz je svedený do protisměru. Lidé můžou podchod obcházet buď přes křižovatku v Nádražní ulici nebo přes Havlíčkovu ulici. Autobusová zastávka u kostela je zrušená, cestující nastupují v Dukelské ulici u čistírny. Zastávka ve směru k autobusovému nádraží u gymnázia je přesunutá na Havlíčkovu ulici.

Nový podchod se tomu starému bude podobat jenom málo. Z někdejších čtyřiadvaceti metrů se délka zkrátí na pouhých čtrnáct. „Vysoké kamenné zídky nahradí otevřené atrium, které využijí například studenti škol a obyvatelé ke krátkodobému odpočinku. Důležitou roli budou hrát i dřeviny. Keře nahradí stromy s malými korunami, doplníme lipovou alej, na betonových konstrukcích budou popínavé rostliny,“ popsal vizi městský architekt Jiří Plášil.

Současně dělníci pracují na rekonstrukci ulic Pod Újezdem a Komenského, a to včetně chodníků a parkovišť.
Přestavba čtyřicet let starého mostu byla důležitá i proto, že dnes už nesplňoval řadu kritérií. Například bezbariérový přístup ve směru od gymnázia pracovníci před lety vyřešili pouze úzkou uličkou, jinak tam byly samé schody. Novým podchodem by měla vést i cyklostezka.
Celkové náklady se vyšplhají podle všeho zhruba na čtyřicet milionů korun. Bude se na nich podílet město Vyškov s využitím státních dotací a Jihomoravský kraj.