Hlasitý a nepříjemný tón výstražného zařízení u vlakového přejezdu trápil ve dne v noci některé obyvatele Křenovic. Ti si více než rok marně stěžovali na všechny strany. Poté, co o případu informovala redakce Vyškovského Deníku, mohou klidně zahodit špunty do uší.

„Podobný případ se prý nastal v Blansku, ale tam lidé neuspěli. Naše vytrvalost se nám vyplatila. Zvonek teď cinká jen při stahování závor a je rozhodně tišší. Za zavřeným oknem jej téměř neslyším. Je to snad ještě lepší, než kdysi,“ pochvaluje si nyní Edita Pospíšilová.

Zatímco jen týden před tím se její manžel rozhořčoval nad hlasitým a navíc i nepříjemně monotónním zvukem. „Neschovali jsme se před ním ani za zavřenými dveřmi a okny. Dělali jsme všechno možné, aby se přejezd ztišil, psali jsme i ministrovi dopravy,“ postěžoval si Jiří Pospíšil.

Přejezd u křenovického horního nádraží zmodernizovali železničáři loni v květnu kvůli lepší bezpečnosti řidičů. Přibyly závory a starý mechanický zvonek nahradil elektronický. A právě na ten si stěžovali hlavně lidé z Brněnské a Školní ulice. Vedení obce žádalo české dráhy o nápravu.

„Lidé ze Zdravotního ústavu Brno naměřili hlučnost sedmdesát decibelů a jednoznačně řekli, že stížnosti jsou oprávněné,“ uvedl starosta Drahomír Kolařík.

Jenomže mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jiří Šťastný tehdy vzkázal: „Intenzitu akustické výstrahy nelze snížit, neboť musí splňovat normu.“

Jen týden poté, co se kritika objevila v novinách, železničáři udělali obrat o sto osmdesát stupňů. Jelikož na původním výstražníku nešla hlasitost snížit, vyměnili jej za nový, modernější.

„Zvonec jsme nahradili novým typem, který se před rokem ještě běžně nevyráběl. U něho je možnost nastavení intenzity téměř plynule od šedesáti decibelů postupně po dvou stupních až do osmdesáti decibelů. Zvonce jsme seřídili s ohledem na okolní zástavbu na nejnižší hranici šedesát decibelů, kterou norma ještě připouští,“ uvedl Šťastný.

I když je zvuk výstražného zařízení tišší, přejezd vyhovuje normě, která stanovuje, že ve vzdálenosti sedmi metrů před výstražníkem musí mít akustický signál intenzitu šedesát až osmdesát decibelů.

Související články:

vyskovsky.denik.cz/zpravy_region/prejezd_vlak20070723.html