Neúnosná dopravní situace, kdy středem města projíždějí denně desetitisíce aut, rozdělila na dva tábory obyvatele Bučovic. Část chce postavit přeložku silnice I/50, která má vést jinou částí města, zbylí mají zájem o úplný obchvat města. Názor na řešení této situace rozděluje i strany, které v říjnu kandidují do zastupitelstva.

Současná starostka Šárka Šilerová pochází z Občanské demokratické strany, která dlouhodobě prosazuje přeložku. „Považujeme to za reálné, časově dostupné a funkční řešení,“ prohlásila Šárka Šilerová, která je i pro říjnové volby lídrem kandidátky.

Nejsilnější opoziční strana Volba pro město, která vyhrála poslední volby, má na řešení dopravy ve městě názor přesně opačný. „Jsem jednoznačně pro obchvat, protože to je jediné rozumné a schůdné řešení. Přeložka je padesát let starý návrh. Blamáže lídrů radnice, že přeložka je připravená, jsou nesmysl. Na stole teď není žádná varianta,“ řekl lídr kandidátky strany Volba pro město Radovan Válek.

Nejasnější situace je u druhého člena současné koalice, sociální demokracie. „Neprosazuji ani obchvat ani přeložku. Chci, aby se co nejrychleji vyřešila dopravní situace v Bučovicích, aby z centra města vypadl průtah. Řídím se rozhodnutím zastupitelstva z roku 1995. To přijalo územní plán, ve kterém je vymezena přeložka,“ prohlásil současný místostarosta a zároveň lídr kandidátky sociální demokracie František Šujan.

Podle něj zařadit přeložku do územního plánu byl požadavek silničářů. „Nezáleží na městu, ale na investorovi, a tím je stát. Přeložka je nyní reálnější řešení, protože se připravuje. Nyní se posuzují její vlivy na životní prostředí, tak uvidíme, jak to dopadne,“ doplnil Šujan.

Jasno má naopak další strana, která je v koalici, a to KDU – ČSL. „Jsme pro průtah, a to kvůli bezpečnosti obyvatel. Situace ve Slavkovské ulici je totiž nebezpečná, protože je na ni několik přechodů. Navíc obyvatele trápí v noci hluk,“ řekl lídr kandidátky křesťanských demokratů Petr Šujan. Podle něj je jediným řešením situace přeložka. „Ta by měla jen jedno kritické místo pro chodce, a to u nádraží. Tam by se měl udělat nejlépe nadchod. Nicméně sledujeme celostátní situaci po volbách, a stejně nevěříme, že se v Bučovicích brzy něčeho dočkáme,“ pochyboval Šujan.

Lídrem komunistické strany je v Bučovicích Zdeněk Koudelka. „V zastupitelstvu jsme udělali maximum pro řešení dopravní situace v Bučovicích. Jinak se k tomu nechci vyjádřit,“ prohlásil Koudelka. Do zastupitelstva Bučovic kandidují také obě nové parlamentní strany. Jejich lídři jsou jako opozice pro obchvat. „Ideální řešení je vyvést dopravu ven z města, do polí,“ komentoval to lídr kandidátky Sdružení Top09 a nezávislých kandidátů Lukáš Králíček. Stejný názor zastávají i bučovické Věci veřejné. „Je to řešení, které volí drtivá většina obcí a měst,“ vysvětlil lídr kandidátky Miroslav Bílek.

Jasný názor naopak nemá další strana, která ve vedení města nyní také nemá žádného zastupitele. „Nejprve je potřeba nejprve udělat seriozní porovnání obou možností, což se dosud nestalo,“ prohlásil lídr strany Moravané Aleš Sekanina. O stavbě přeložky na bučovické radnici jednají již řadu let. Nicméně samotná stavba je podle investora v nedohlednu i kvůli vládním škrtům. „Vzhledem k tomu, že chybějí prostředky na pokračování již rozestavěných staveb, nevidím přidělení peněz na tuto stavbu v ranném stádiu přípravy až tak optimisticky,“ uvedla nedávno mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

ANKETA: Jste pro přeložku nebo obchvat?

Šárka Šilerová, ODS
Občanská demokratická strana bude nadále prosazovat řešení I/50 v souladu s územním plánem města a koncepcí Jihomoravského kraje, a to formou přeložky této komunikace. Tu považuje za reálné, časově dostupné a funkční řešení.

Radovan Válek, Volba pro město
Jsem jednoznačně pro obchvat, protože to je jediné rozumné a schůdné řešení. Přeložka je padesát let starý návrh. Nesplnil by současná kritéria například pro bezpečnost a ekologičnost. Stavební řízení k přeložce je nyní zastavené z podnětu budoucího investora. Vypadá to tedy, že investor s touto variantou již nepočítá. Blamáže lídrů radnice, že přeložka je připravená, jsou nesmysl. Na stole teď není žádná varianta i z toho důvodu, že jedinou investicí, na kterou teď Jihomoravský kraj chce dát peníze, je dobudování R52.

Lukáš Králíček, Sdruž. Top09 a nez.
V Bučovicích bydlím již několik let a od začátku jsem pro úplný obchvat města. Přeložka není řešení. Vytáhne sice část dopravy z centra, ale zároveň oddělí jednu část města od středu. Z výsledků petic vidíme, že pětina lidí přeložku nechce, protože by jim šla kolem domů. Navíc by se kvůli ní překládala řeka a koleje, což je zbytečně drahé a zasáhlo by to do místních ekosystémů. Ideální řešení je vyvést dopravu ven z města, do polí. Bohužel to ale vypadá, že na obchvat nebudou peníze.

Miroslav Bílek, Věci veřejné
V dané chvíli, kdy chybí ve státním rozpočtu prostředky na tuto investici a povolovací proces je z důvodu nedostatečnosti dokumentace zastavený, je nejvhodnějším řešením využít čas a zadat studii, která by prověřila variantu obchvatu, a poté zodpovědně bez emocí posoudit obě varianty. Podle mého soudu je správná varianta obchvatu, která řeší problém jednou pro vždy, neobtěžuje negativními dopady téměř žádné občany Bučovic ani okolních obcí.

Josef Brychta, Sdružení nestraníků

Jsme pro přeložku. A to z toho důvodu, že to považujeme za rychlejší řešení než obchvat. Lidé, kteří bydlí u současného hlavního tahu, tím velice trpí. Jedná se o více než tisíc obyvatel, sám mezi ně patřím. Bylo by vhodné, aby se to co nejrychleji vyřešilo.

Aleš Sekanina, Moravané
V tomto směru je veřejnost Bučovic rozdělena na dva tábory. Nejsem nakloněný ani jedné variantě. Je totiž potřeba nejprve udělat seriozní porovnání obou možností, což se dosud nestalo. V úvahu bych bral ekologické hledisko a dopravní obslužnost. Je potřeba například zjistit, nakolik současný průtah slouží pro tranzitní dopravu a nakolik ho používají lidé z Bučovic a okolí. Aby se třeba nestalo, že obchvat by nic nevyřešil, protože určitá část dopravy by stejně šla po staré komunikaci

Čtěte také: Bučovicemi projede za den 18 000 aut