Nárůst počtu dopravních nehod, vedle toho ale pouze jediný mrtvý na silnicích Vyškovska za pololetí letošního roku. Podle vyškovské policejní mluvčí Ivy Šebkové jsou příčiny dál především ve způsobu jízdy, které tvoří víc než polovinu kolizí.

„Evidujeme o čtyřiadvacet nehod víc než za pololetí loňského roku. Mezi nejčastějšími příčinami jsou rychlost a nedání přednosti v jízdě, ale ve víc než polovině případů byl na silnicích Vyškovska na vině způsob jízdy," potvrdila.

Do této kategorie policisté řadí právě nehody způsobené telefonováním, nedodržováním bezpečné vzdálenosti a nedostatečným věnováním se řízení.

K největšímu počtu kolizí dochází na místních komunikacích. „Rozdíl v počtu nehod mezi různými třídami silnic je ale nepatrný. Celkově se dá říci, že počty havárií jsou oproti loňskému roku podobné. Co nás dlouhodobě trápí, je spíš nárůst míry alkoholu v krvi řidičů. Velmi často naměříme i hodnoty přes dvě promile," zmínila Šebková.

V prvním pololetí roku ale došlo v dopravní situaci i k zlepšením. „Z čeho máme opravdu radost, je pokles počtu nehod se smrtelnými následky. Přede dvěma lety jsme tu měli kolem čtyř až pěti úmrtí za půl roku, teď evidujeme jedno," sdělila Šebková.

Právě za květnovou smrtelnou nehodou ve Vážanech u Vyškova mohl alkohol. Čtyřiadvacetiletý řidič tehdy nezvládl řízení a narazil do rodinného domu. Jeho o rok mladší spolujezdec utrpěl těžká zranění, na jejichž následky druhý den v nemocnici zemřel. Policisté naměřili dechovou zkouškou u řidiče přes dvě promile alkoholu.

Srovnání počtu dopravních nehod a jejich následků v regionu:

2012 2013
Celkem nehod 195 219
Úmrtí 1 1
Těžká zranění 15 9
Lehká zranění 81 88
Alkohol u viníka 22 19
Způsob jízdy 108 112
Překročení rychlosti 33 57
Nedání přednosti 28 22

• není zohledněná dálnice D1

Zdroj: Policie ČR

Smrtelnou nehodu si v březnu vyžádala ale i dálnice D1, jejíž statistiky mají na starosti krajští policisté. Opět zemřel mladý člověk. U Vyškova vyjel z dálnice a s autem skončil asi čtyřicet metrů od ní. Ani druhé pololetí však nezačalo pozitivně. Den po červencových státních svátcích na dálnici zemřeli dva cizinci. Policisty na druhou stranu těší i méně karambolů s těžkými následky. „Bylo jich devět, za pololetí předešlého roku patnáct," připomněla mluvčí.

Řidičku Barboru Klvačovou z Topolan přesto nejvíc trápí bezohledné a agresivní chování lidí za volantem. „Řidičský průkaz mám už mnoho let, ale stejně pořád nejradši jezdím v době, kdy není moc velký provoz," řekla řidička.

Za volant tak nejčastěji usedá dopoledne a v podvečer. Řízení je podle ní na Vyškovsku jednodušší než ve velkých městech. „Ale právě to možná způsobuje, že řidiči zapomínají na základní pravidla. Třeba když jsou večer ve Vyškově vypnuté semafory, často nemají tušení, jak a komu dávat na křižovatkách přednost. Vídám to třeba v Brněnské ulici," popsala Klvačová.

S tím souhlasí i majitel autoškoly Radek Brtník. „Vyškovsko je z dopravního hlediska bezpečné, problémem jsou tu bezohlední řidiči. Dobře je to vidět třeba na tom, jak se chovají k autům autoškol, často na nás najíždějí," zdůraznil Brtník.

MICHAL CHMELA