Deník také získal zajímavá data, která ukazují, jaké úlohy dělají žákům z této školy problémy a jaké naopak s přehledem řeší. Tuto tabulku najdete na konci článku.

Záchranáři ze Zlína vezli novorozence do brněnské nemocnice. Ilustrační snímek.
Boj o život poblíž Vyškova. Sanitka s novorozencem ze Zlína zůstala stát na D1

Reportáž připravila redakce Deníku na jedné z nejlepších škol v okrese, kterou vybrala podle tabulky nejúspěšnějších TOP 5 základních škol Vyškovska, kde žáci nejlépe zvládli přijímačky na střední školy.

Základní škola Podomí se nachází na odlehlejším místě ve stejnojmenné vesnici. Zahrada kolem ní, ve které se tyčí mnoho stromů, dotváří příjemné přírodní prostředí. Hned při vstupu do školy si všímám pestrobarevných ozdob, které zkrášlují prostornou vstupní halu a navazující chodby. Z jedné z nich přichází usměvavý ředitel Miloslav Tomek, se kterým si potřásám rukou.

Z toho, že jsou u přijímacích zkoušek z češtiny jeho žáci nejúspěšnější na Vyškovsku, má radost. „Jde nám o to, abychom žáky celkově dobře připravili. Úspěchy u přijímacích zkoušek jsou hezkým bonusem, ale soustředíme se na celkové kvalitní vzdělání,“ říká.

Žáci se připravují na přijímací zkoušky už od začátku druhého stupně. „Přípravy pokračují pozvolna už od přechodu na druhý stupeň. Žáci se intenzivně na přijímací zkoušky připravují již od osmé třídy, v češtině při výuce a do matematiky mají ještě navíc přípravy ve školním klubu,“ popisuje Tomek.

Ředitel rovněž poukazuje na to, že ačkoli jsou přijímací zkoušky důležité, tak nejsou pro školu hlavní prioritou. „Přijímací zkoušky jsou pro nás samozřejmě důležité. Ale více se orientujeme na enviromentální výchovu, jsme podnikavá škola, děláme velké množství projektů a aktivit pro naše žáky. Jde nám především o komplexní připravenost,“ vysvětluje.

Poutavý výklad udržuje pozornost

Když společně vstupujeme do třídy deváťáků, přivítá mě usměvavá paní učitelka češtiny Miroslava Kubíčková. Ta zrovna zadává žákům projekt, který spočívá v tom, že mají za úkol přečíst libovolnou knihu a poté o ní poreferovat ostatním.

Žáky pozdravím a opatrně poodejdu do vzdáleného rohu třídy, abych výuku nijak nenarušoval. Na žacích jde přitom vidět, že poutavý výklad paní učitelky udržuje jejich plnou pozornost.

Vít Rakušan už letos zamířil například na debatu v Sokolově.
Ministr Rakušan přijede na debatu do Vyškova. Lidem odpoví na dotazy

Jak si vedli školáci v okolních jihomoravských regionech? Podívejte se na reportáže z:

Jakmile paní učitelka končí svou prezentaci, zadává třídě jednoduchý pokyn, aby vytvořili pracovní skupinky. Následně jim rozdává pracovní listiny s úkoly. Po vysvětlení zadání mi vypráví, že se tímto způsobem snaží žáky naladit na čtení knih.

„Když třeba děláme s žáky výklad ve slohu, tak hodně upřednostňuji práci s textem, aby s ním uměli pracovat. U přípravy na přijímací zkoušky trénujeme skrze tematické okruhy, které v nich bývají. Probíráme pravopisné jevy, testové úlohy. Od listopadu či prosince už přecházíme na samotné testy Cermat, které rozebíráme,“ přibližuje mi Kubíčková.

Zdroj: Deník/Tomáš Kouřil

Po zazvonění se s žáky loučím a paní učitelka mě vyprovází na chodbu. „Je to individuální, některé třídy jsou studijnější než jiné. Například u této konkrétní mám docela problém žáky donutit, aby se připravovali doma sami. Takže jim například kopírujeme testy, které spolu procházíme. Pak je krásně vidět, jak se žáci od listopadu posouvají bodově výš a výš,“ popisuje Kubíčková s úsměvem.

Jakmile dojdeme doprostřed haly, tak se ještě potkávám s panem ředitelem. Kolem nás procházejí skupinky usměvavých žáků. Úsměv jim opětuji a panu řediteli vzkazuji, že přeji hodně štěstí a držím palce.

Co jde a nejde žákům základní školy Podomí u přijímaček z češtiny?

KATEGORIE OTÁZEK PROCENTO DOBŘE VYŘEŠENÝCH ÚKOLŮ
Český pravopis 50,84
Komunikace a sloh 56,35
Porozumění textu 63,48
Skladba 73,81
Tvarosloví 45,24
Tvorba slov a slovní zásoba 55,20

Co znamenají čísla u témat? Jde o procento dobře vyřešených konkrétních úkolů z českého jazyka žáky dané školy při přijímacím řízení na čtyřleté obory na středních školách.

Pozn.: Každému příkladu nebo otázce autor testů přiřadil oblasti, v kterých musí mít žák znalosti, aby mohl daný příklad/úkol/otázku vyřešit či odpovědět. Například k vyřešení příkladů v matematice je často třeba mít znalosti z více oblastí. Reportáž jsme dělali na jedné z nejlepších škol v okrese, kterou redakce Deníku vybrala podle tabulky těch nejúspěšnějších.

Zdroj: prijimacky.ai a Cermat