Příprava zásob posypového materiálu, opravy techniky a od pátku také začátek zimní pohotovosti. To vše teď prožívají silničáři Vyškovska. Zima v pátek úředně začíná.

„Ve skladech ve Vyškově a Slavkově u Brna máme historické maximum posypové soli, jedná se celkem dva tisíce tun. Dá se říci, že je to zejména kvůli zkušenostem s loňskou zimou, která byla nečekaně dlouhá. Hotoví jsme také s naskladněním písku, kterého máme asi deset tisíc tun. Jediné, čím se ještě musíme dozásobit, je drť," informoval vedoucí vyškovské oblasti Správy a údržby silnic Zdeněk Gardelka. Důvodem zdržení byla soutěž, kterou silničáři musejí vypisovat. „Už nicméně skončila, dodavatele máme, takže můžeme naskladňovat," ujistil Gardelka.

Drť pochází z lomů v Opatovicích a Lulči. To šéfa silničářů těší. „Loni totiž vyhrála jiná firma a dodávaný materiál nám nevyhovoval, byl ostrý a ničil pneumatiky. V současné době drť navážíme, celkově jí bude asi dvacet tisíc tun. Řidiči však nemusí mít obavy, určité zásoby máme k dispozici a i v případě okamžitého příchodu mrazivého počasí to bude na údržbu silnic stačit," uklidnil šoféry Gardelka.

Pohotovost drží každý den po skončení pracovní doby jeden mistr s několika dalšími pracovníky. „Pokud začne sněžit, jsou schopní okamžitě vyjet. Máme také nachystané rozpisy služeb, ale vzhledem k počasí ještě nesloužíme. Jakmile nastane pravá zima, fungujeme v nepřetržitém provozu," popsal vedoucí.

K dispozici mají cestáři deset sypačů. „K tomu pak dva náhradní. Jeden ze sypačů je úplně nový a obsluhovat ho bude šofér, který vyhrál krajskou soutěž ve zručnosti jízdy sypačem. Připravené jsou i čtyři traktory s radlicemi, čtyři nakladače, dvě frézy na sníh nebo ledořez. Nasmlouvali jsme asi padesát traktorů, které nám v případě kalamit pomáhají a radličkami čistí kraje silnic," vyjmenoval.

Silničáři se starají zejména o údržbu krajských cest. Spravují tak silnice druhé a třetí třídy, současně se ale na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic starají i o silnice první třídy.

Sůl jen na kopce

S přípravou na první mrazivá rána finišují také města. Například v Bučovicích už mají veškerý materiál na posyp zajištěný. „Písku máme pětadvacet tun, štěrku třicet a soli jednu a půl tuny. Sůl používáme pouze v kopcích, proto by nám měla vystačit. Větší zásoby si ale stejně dělat nemůžeme, nedovolí nám to velikost skladovacích prostor," vysvětlil ředitel technických služeb Jaroslav Hrabovský. Zaměstnanci služeb se starají o osmatřicet kilometrů cest a čtrnáct kilometrů chodníků.

Ani v Rousínově s přípravami neotálejí. „Materiál máme zajištěný a stále ještě navážíme. Využíváme toho, že je sucho, mokrý materiál totiž při nízkých teplotách zmrzl. Zásoby neděláme, limituje nás velikost skladovacích boxů. Známe množství materiálu, které potřebujeme, vždy ale záleží na délce zimy. Snažíme se solit co nejméně, bohužel dochází k situacím, kdy to jinak nejde," podotkl vedoucí Městských služeb v Rousínově Václav Hůlka s tím, že se jejich péče vztahuje na osmatřicet kilometrů cest a patnáct kilometrů chodníků.

Lidé jejich práci oceňují. „V Rousínově i ve Vyškově se o silnice i chodníky starají dobře. Hlavně si přeji, ať je letošní zima nepřekvapí. Pokud nemají dostatek místa ve skladech, nedá se nic dělat, budu věřit, že kvalita posypu zůstane i letos na dobré úrovni," doufala Zlatuše Danielová z Rousínova.

Stále ještě příznivých teplot zatím cestáři využívají k opravám a renovacím techniky. „Spravujeme opotřebované břity na radlicích nebo děláme generální opravy sypačů," popsal Hrabovský. Ani v okresním městě nezahálejí. „Přestavujeme stroje na sypače, čistíme příkopy, zajišťujeme ořezy stromů a keřů, údržbu mostů a propustků, svislého dopravního značení," poznamenal Gardelka.

Hrabovský zároveň připomněl délku loňské zimy, která region trápila až do dubna. „Ještě zjara jsme museli doplňovat zásoby. Celkově nás pak vyšla skoro desetkrát dráž, než ta předloňská, která stála osmadvacet tisíc korun. Loni jsme zaplatili přes dvě stě padesát tisíc," zhodnotil minulou sezonu Hrabovský.