„Současný průtah je tragédií, kterou už nikdo nenapraví. Podobně město rozdělí i plánovaný obchvat. Ten možná ulehčí středu města, ale rozhodně nevyřeší problém dopravní zatíženosti Dědické ulice," podotkl Sláma.

Naději vidí spíš jinde. „Dřív bylo v územním plánu zaznačené propojení směrem od kasáren kolem větrolamu k bývalé zbrojovce. Byla tam plánovaná silnice, která by účinně odvedla těžkou dopravu z armádního prostoru," upozornil Sláma.

Jak tvrdí, problémem jsou i nákladní auta mířící z kamenolomu v Opatovicích. „Smysl tak má propojení mezi Opatovicemi a Drnovicemi a kasárnami a zbrojovkou. Vznikl by okruh, který by Dědicím ulehčil," je přesvědčený.

Podle vedoucího odboru územního plánování a rozvoje Jiřího Plášila byla jiná varianta vyhodnocovaná v dřívějších dokumentacích. „Například od dálničního přivaděče od Brna po Purkyňovu ulici směrem na Opatovice a Kozinu. Vyhodnocení koncepce vlivu na životní prostředí však ukázalo, že není vhodná. Co se týká cesty kolem větrolamu, ta je skutečně dlouhodobě potlačovaná. Nebyla navržená jako obchvat Vyškova, ale sloužila pro rozvoj průmyslové zóny," vysvětlil Plášil.

Upozornil ovšem, že návrh v územním plánu neříká, že se severozápadní přivaděč začne okamžitě stavět. Jen ochraňuje část území, které se jeví jako vhodné pro dopravu. „Chrání ho před zastavěním nebo znehodnocením nějakou jinou činností. Ochrana ale musí být dlouhodobá, proto je v plánu zanesený už nyní, aby prostor zůstal volný, i třeba třicet let," doplnil Plášil.

Otázkou přítomnosti obchvatu v územním plánu se zabývá také další obyvatel Dědic Milan Topol, který ovšem nestojí ani na straně příznivců, ani odpůrců. „Pokud jde jen o ochranu území, proč nemůže být převedené do územní rezervy? Proč má být v plánu, že jde konkrétně o obchvat? Zvlášť když město tvrdí, že se v nejbližších letech stavět nebude. I rezerva přece území ochrání," poznamenal Topol.

Se zachováním přivaděče v územním plánu pak nesouhlasí dědický osadní výbor. „Na tom jsme se shodli jednomyslně," konstatoval jeho předseda Jiří Wasserburger.

A stále je podle něj šance, aby byl obchvat z územního plánu odstraněný. „To by se ale musela zvednout vlna nevole, kdy by lidé tuto část začali připomínkovat a podávat námitky ve velkém. Pak je šance, že by ho zastupitelé neschválili," uvedl Wasserburger. Zmínil, že výbor už svůj postoj před vedením města prezentoval. „Ale je klidně možné, že ještě námitku na podatelnu dodáme," přemítal předseda.

Dlouhodobě je proti obchvatu občanský spolek Ekoaktivity. „Podali jsme už na radnici připomínku a plánujeme podávat námitky i nadále. Podle nás jde o naprostý nesmysl. Ať už z hlediska životního prostředí nebo sociálního, urbanistického pohledu i efektivity. Nejde jen o prašnost, ale i denní vystavování se hluku," vyjmenoval předseda spolku Milan Pokorný.

Přivaděč má být rozdělený na dvě části. Jedna povede od sjezdu z dálnice D1 nad Nosálovicemi, kolem nemocnice, Sídliště Osvobození a skončí v Dědické ulici. Druhá propojí Dědickou přes Hanou a Smetanovy sady s dálničními sjezdy v Kroměřížské ulici.

PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE