Všechny vesničky na úpatí Drahanské vrchoviny zalévaly v pátek dopoledne sluneční paprsky. Jen Habrovany se utápěly v mlze a do daleka se rozléhalo hřmění. Po příchodu na náves však návštěvník pochopil, že se nemusí obávat náhlé bouřky, ale že jde o kouř a burácení z výfuků historických aut a motocyklů.

Do Habrovan se totiž sjela více jak stovka dobových vozidel a k nim se ještě přidaly přes tři desítky aut VW New Beetle. V tradičním, letos už devátém zahajování motoristické sezony veteránů nazvaném Otevírání šoupátek byly k vidění opravdové skvosty. Například Tatra 57 z roku 1932 Jiřího Cupáka ze Švábenic. „Vůz jsem koupil ve velmi špatném stavu. Po dvou letech usilovné práce jsem s ním mohl poprvé vyjet,“ řekl Cupák, který se s manželkou a dcerkami i stylově oblékli, aby ke starobylému vozu dobově ladili. Cupák si nakonec odvezl i jednu z cen Elegance.

„Přišly stovky diváků a přijel rekordní počet účastníků. Lidé nejvíc obdivují staré vozy značek Tatra, Aero, Velorex, Škoda. Z motorek se tu ukázala celá škála z toho, co se v republice vyrobilo za posledních sto let. Od Pionýrů, přes Jawy až po Tatrany. V soutěži Elegance jsme vyhodnotili ty nejvzácnější. Kde jsou ty doby, kdy cenu dostal každý, kdo přijel s umytou motorkou,“ smál se jeden z pořadatelů Vladimír Palíšek.

K raritám nepochybně patřil Ford Fiesta, závodní speciál vyrobený v roce 1978 pro rally v Monte Carlu. Majitel Petr Vlašim z Brna vlastní jeden z údajně pouho pouhých tří kusů na světě a z toho jeden je jako exponát v muzeu. Líbila se i Praga zvaná vorvaň z roku 1934. Mezi motorkami byly v Habrovanech králi motocykly značky Laurin a Klement z roku 1902 Pavla Malaníka, Jawa zvaná Ogar 350 z roku 1948 Marka Jurůje a Jawa 500 z roku 1956 Jiřího Adlera.

Nablýskaný pohár dostali majitelé od herečky brněnského Městského divadla Hany Holišové, známé hlavně z televizního seriálu Velmi křehké vztahy. Utajená hvězda, kterou v Habrovanech prý skoro nikdo nezná, je přitom sousedkou hlavního pořadatele Antona Pavlíka. „Jsem rád, že na návštěvu kývla, přestože kvůli úrazu nyní chodí o berlích. Známá osobnost dodá akci trochu lesku,“ smál se Pavlík.

Radoval se hlavně z toho, že sraz motoristů v Habrovanech má stále stoupající úroveň. „První začátky byly velice skromné. Postupně se rozrůstal. Věřím, že nasazená laťka se nesníží. Sběratelství auto a moto veteránů je náročná disciplína. Je to umění, znalost i kutilství. A také jde o drahou záležitost. Nic však nepotěší srdce sběratele, než když zachrání stroj před sešrotováním,“ je přesvědčený Pavlík.

Letošní akce byla ještě bohatší než kdy jindy, a to díky novodobým autům. Přesto se však k veteránům hodila. Vždyť šlo o Brouky, které navázaly na tradici kdysi tak populárních zaoblených autíček.

„Před rokem jsem v Habrovanech založil klub vozů VW New Beetle. Je jediný v republice. Uspořádal jsem první setkání. Přijeli lidé z celé republiky i ze Slovenska. Brouci si pozornost zaslouží. V republice je jich zatím velmi málo. Jsou velmi působiví, lidé se za nimi otáčejí,“ vysvětlil pořadatel Jan Bečička a ani se nezlobil, že kvůli veteránům, kteří zaplnili náves do posledního místečka, se majitelé Beetlů se museli spokojit se setkáním na okraji vesnice.

Sraz si přesto pořádně užili. Auta seřazená podle barev, v nichž převažovala černá, žlutá a rudá, vytvořila duhového hada a vydala se na okružní jízdu na farmu Bolka Polívky a do slavkovského zámku.

„Dozvěděli jsme se o akci na internetu. Láká nás zajímavý program a hlavně se rádi setkáme s dalšími kolegy. Vždyť New Beetle je výjimečné auto. Vymyká se z řady, moc jich proto na silnicích nepotkáte,“ řekla například řidička z Jihlavy Květa Přechová.

V Habrovanech je silná motoristická základna, a proto se majitelé zajímavých především historických kousků setkají na dalším srazu už v srpnu.