Vážení čtenáři, přinášíme vám co nejpodrobnější volební zpravodajství, které najdete ZDE

A ani mezi jednotlivými lídry politických stran nemá přivaděč na růžích úplně ustláno. „Stavíme se k němu negativně. Jedná se o řešení za cenu velkých výdajů i zásahů do životního prostředí města i jeho okolí,“ byl přesvědčený Petr Novotný ze Strany zelených.

Jednoznačné hlasy nezaznívají ani od dalších politických stran. „I ve straně jsou ohledně přivaděče různé názory, já nicméně sdílím zklidnění dopravy. U každé takové stavby se najdou odpůrci, ale já vidím podstatně víc pozitiv,“ prohlásil lídr občanských demokratů Karel Jurka.

Vybudování přivaděče, v podstatě obchvatu, jenž má spojit západní exit dálnice D1 s Dědicemi, je nezbytné. To konstatují odborníci v takzvaném generelu dopravy. Řada politických špiček města přesto volá po další odborné diskusi. „Západní přivaděč je možnou variantou, nechceme ale na věc tlačit. Jsou dva tábory názorů, chceme dopravě jednoznačně ulehčit, proto si myslíme, že si to vyžaduje širší debatu s obyvateli města,“ myslel si lídr sociálních demokratů Jiří Piňos.

Přivaděč má odvést dopravu ze středu města a z Brněnské ulice, ale i z Nosálovic, lokalit Purkyňova, Na Hraničkách nebo třeba sídliště Osvobození. Město si slibuje rozptýlení a částečné odvedení dopravy do míst, kde nebude působit takové potíže.

Stavba celého obchvatu města je rozdělena do tří etap. V současné době je aktuální etapa první, tedy západní přivaděč. Město plánuje jeho dokončení kolem roku 2020.„Poté by měla přijít na řadu etapa druhá a třetí, tedy dokončení celého obchvatu od Dědické ulice směrem na Kroměříž a Prostějov,“ popsala situaci mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Argumenty radnice nicméně nepřesvědčily každého. „Rozumím rozhořčení obyvatel Nosálovic i sídliště Osvobození a umím si představit i situaci lidí v Dědicích. V konečném důsledku se všichni ale shodneme na tom, že dopravní situace ve Vyškově je v některých lokalitách velmi špatná a v každém případě je nutno ji řešit. Nemyslím si, že přivaděč zázračně vyřeší dopravní situaci, lokálně možná, ale celkový efekt, myslím, že zklame,“ myslela si lídryně vyškovských Evropských demokratů Alena Machayová.

Situaci prý jen zhorší

Negativní postoj k celému řešení zlepšení dopravy zastává třeba i občanské sdružení EkoAtivity. „Stavba městského okruhu je věcně nesmyslná. Dopravně nic neřeší, situaci jenom zhorší a to zásadním a nevratným způsobem. Uzavře město ze severozápadní strany obdobně jako dálnice z té jižní. Z hledisky čistoty bydlení a života v dotčených částí města je to plánovaná sebevražda pro lidi, žijící v těchto částech města,“ vyjmenoval názory sdružení její předseda Milan Pokorný.

Od jiných kandidátů do vyškovského zastupitelstva se naopak ozývá velmi často slovo peníze. „V tuto chvíli je potřeba se zamyslet, zda se jedná o stoprocentně potřebnou věc, nebo jestli by se nenašla levnější varianta. Megalomanských projektů už jsme ve Vyškově zažili dost. Pokud navíc vidím, jak ministerstvo dopravy bojuje za každou korunu, tak to bude asi hodně složité,“ uvedl Jiří Krutílek z Věcí veřejných.

Především obyvatelé Nosálovic ale po obchvatu vyloženě volají. „V Nosálovské ulici je tak kritická situace, že je problém vyjet z garáže. Náklaďáky tam ohrožují statiku domů. Obchvat musí být, to je samozřejmé,“ argumentoval před časem třeba František Grmela.

Město se navíc snaží rozvířit představy, že půjde o obrovské dopravní těleso srovnatelné třeba s dálnicí. Podle mluvčí vyškovské radnice se má jednat o klasickou komunikaci o dvou jízdních pruzích, která bude po dokončení stavby zařazená jako silnice druhé případně třetí třídy s navrhovanou rychlostí do sedmdesáti kilometrů za hodinu.

Jak by měl vypadat západní přivaděč ve Vyškově.
Jak by měl vypadat západní přivaděč ve Vyškově. Autor: MÚ Vyškov

NÁZORY DALŠÍCH LÍDRŮ STRAN

Roman Celý, KDU-ČSL
Je potřeba připomenout, že západní přivaděč by neměl být politikum. Od doby, kdy se o dopravní tématiku město zabývá, vznikly různé studie a projekty. Přivaděč obecně doporučují odborníci. I vedení města se k názorům staví tak, že můžeme očekávat velký problém s dopravou.

Alena Machayová, SNK ED
Nemyslím si, že přivaděč zázračně vyřeší dopravní situaci, lokálně možná, ale celkový efekt, myslím, že zklame. Vyškov bude ze severozápadní strany uzavřený pro další rozvoj a je málo pravděpodobné, že v budoucnosti dojde ke stavbě za obchvatem. Navíc je příliš blízko stávající zástavbě a může se stát, že co v jedné části města vyřešíme, na druhé stavbou způsobíme.

Radek Mikulka, Volba pro město
Západní přivaděč je řešením, které není ideální pro určitou část Vyškovanů. To je evidentní. Nicméně ze všech možných návrhů, které jsem viděl, je tím nejlepším. Jsem dlouhodobým bojovníkem za odlehčení dopravy ve městě, takže i když západní přivaděč nepotěší každého, jsem pro.

Novotný Petr, Strana zelených
Stavíme se k němu jednoznačně negativně. Jedná se o řešení za cenu velkých výdajů i zásahů do životního prostředí města i jeho okolí. Argumentace města je slabá. Jen se problém přesune jinam, počty vozidel zatíží třeba Dědice.

Ivan Pecl, Zemanovi
Hlavní otázkou jsou peníze. Nicméně vzhledem k tomu, že denně chodím po vyškovských ulicích a moje děti chodí přes přechody pro chodce, tak jsem jednoznačně pro. Na to, že máme nedaleko dálnici, je Vyškov přeplněný auty, a to přebije i některá negativa.

Jan Procházka, KSČM
Jsme jednoznačně pro. Všechny nám známé materiály svědčí o tom, že západní přivaděč pomůže k odlehčení dopravy v okresním městě. Třeba lokalitě Nosálovice, kde si lidé stěžují na praskání vodovodních přípojek i na statické problémy u svých domů.

Dalibor Valín, Sdružení strany TOP 09 a nezávislých kandidátů ze Šance pro Vyškov
Západní přivaděč je ve Vyškově zcela zásadní věc. Je třeba najít kompromis. Kdy stavět, jestli je přivaděč opravdu potřeba, jaký a na koho bude mít dopad.