Možnost virtuální prohlídky už u většiny měst funguje několik let, jestli ale služby někdo využívá, provozovatelé často nevědí. „Bohužel na stránkách nemáme umístěné počítadlo, takže nevíme, jaká návštěvnost virtuální prohlídky ve skutečnosti je," potvrdila mluvčí Vyškova Petra Bezdomniková.

Cílem projektu bylo zvýšit počet návštěvníků okresního města. „Projekt jsme schválili díky možnosti využít krajskou dotaci. Do města má přitáhnout víc turistů. Z dotace jsme hradili jeho kostru. Některé doplňky jsme už potom platili z rozpočtu města," připomněla Bezdomniková.

Padesát šlo z kasy

Nakonec tak město hradilo polovinu nákladů. „Prvotní náklady byly asi padesát tisíc korun, ty šly plně z krajského rozpočtu v rámci dotace pro turistická informační centra. Po roce jsme službu rozšířili o některá další místa, což si vyžádalo dalších padesát tisíc," upřesnila mluvčí radnice.

Názory na službu se různí. Projekt podle některých lidí efektivní není. „Zpočátku to možná bylo zajímavé. Sám ale podobné služby při vybírání místa na dovolenou nevyužívám. Myslím, že to dělá minimum lidí," domnívá se třeba Vyškovan Jan Slavíček.

Netroufá si nicméně odhadnout, zda služba na webech měst někoho může nalákat k návštěvě. „Hlavně jsou to špatně vynaložené peníze. Existuje mnoho užitečnějších věcí, do kterých by šlo peníze investovat. Virtuální prohlídka je zbytečná," doplnil Slavíček.

Turistické informační centrum ve Vyškově navíc žádné ohlasy od hoteliérů nemá. „Reakce dorazily, i když pouze od několika lidí. Byly pozitivní. Jednalo se vesměs o obyvatele Vyškova. Od hoteliérů, provozovatelů restaurací nebo muzeí ale žádnou zpětnou vazbu nemáme, takže nelze odhadnout, jaký je výsledný dopad na turistický ruch," přiznala mluvčí.

O prospěšnosti procházky virtuálním Vyškovem je naopak přesvědčená Marie Ježková z Vyškova. „Často než někam vyrazím, se nejprve podívám na webové stránky, jak dané místo vypadá, abych později nelitovala. To, že je na internetu přístupná prohlídka Vyškova s výkladem, může přesvědčit nerozhodnuté turisty, aby město navštívili," myslí si Ježková.

To ve Slavkově u Brna představu o návštěvnosti mají. „Virtuální prohlídka je šestou nejnavštěvovanější sekcí našich stránek. Celkem je navštíví okolo tří set lidí denně, což znamená, že virtuální 3D prohlídku by mohla denně zhlédnout desítka lidí. Tento počet je dlouhodobě stabilní," odhadl správce slavkovského webu Ladislav Stehlík.

Zda ale prohlídka plní svůj účel, město příliš neví. „Ke mně do kanceláře zpětná vazba nedorazí, nedokážu tak odhadnout, jestli 3D prohlídka funguje jako lákadlo pro turisty. Navíc jsem bohužel nebyla u zrodu projektu, takže nemůžu příliš hodnotit jeho úspěšnost," poznamenala Barbora Macháčková, která má na starosti rozvoj kultury a zahraničních vztahů ve Slavkově u Brna.

Prohlídka v okresním městě nabízí několik virtuálních bodů. Umístěné jsou třeba na Masarykově náměstí, v aquaparku, dinoparku i zooparku, v zámecké zahradě nebo před Muzeem Vyškovska.