Ve stavebně-technickém posudku stojí, že doprava po mostě není možná. A pokud přes něj budou auta jezdit, může i prasknout. „Dopravní situace je v klidové zóně Kačenec poměrně problematická. Hráz jsme museli uzavřít. Už jsem jednal a hledal řešení se soukromými zemědělci, kteří ji využívají k obsluze a příjezdu ke svým pozemkům. Jde o čtyři farmáře a jednu firmu. Obstarávají pozemky na obou stranách dálnice a hráz Velkého Kačence je pro ně klíčovou cestou, díky které můžou zajíždět na obě strany," popsal vyškovský místostarosta Břetislav Usnul.

Jeho slova potvrdil i jeden ze zemědělců Jaroslav Řezníček. „Musím místem projíždět denně, starám se o ustájený dobytek. Nyní nám nezbývá než jezdit přes město, což je pro nás vzhledem k velikosti strojů komplikované," připomněl Řezníček.

Vedení města si tak lámalo hlavu, jak farmářům průjezd přes hráz umožnit a přitom na ni nepustit ostatní auta. Ve středu se domluvilo na novém řešení. „Místo neprůjezdných zátarasů postavíme uzamykatelné závory, od kterých budou mít klíč jen dotčení zemědělci. Jediné, čeho se obáváme, je, že dojde k jejich ničení," zmínil Usnul.

O účinnosti závory pak pochybuje zastupitel města a předseda vyškovského rybářského svazu Radoslav Kotík. „Přes závory jezdívám v lesích a musím říct, že na řidiče neplatí. Navíc bude muset být velice dlouhá. Řešením by podle mě mohly být spíš dopravní značky se zákazem vjezdu. Jeho dodržování by však museli kontrolovat strážníci. Myslím, že jakmile se rozdá několik pokut, po Vyškově se to rychle rozkřikne a řidiče k průjezdu přejde chuť," navrhl možné řešení Kotík.

Zemědělec je s řešením spokojený, za pravdu však dává i Kotíkovi. „Závora nám určitě ulehčí práci. Byl bych spokojenější, kdyby na hráz umístili jen značku se zákazem vjezdu, ale i rozhodnutí o výstavbě závor považuji za úspěch," zhodnotil Řezníček.

Vedoucí odboru dopravy Petr Buchta si však je jistý, že řidiči by zákazovou značku nerespektovali. „Doprava je obecně ve Vyškově problém a můžu všechny ubezpečit, že umístění značek se zákazem vjezdu nevyřeší vůbec nic. Polovina řidičů totiž předpisy nedodržuje. Lidé, kteří přijedou k hrázi a uvidí zákaz vjezdu, se neotočí a nepojedou zpět. Kam nedáme mechanické zábrany, tam vjedou," pokrčil rameny Buchta.

Dohled strážníků nad dodržováním zákazu vjezdu pak nevidí příliš optimisticky starosta Vyškova Karel Goldemund. A to zejména proto, že jich má město jen devatenáct. „Vzhledem k tomu, jaké lidé mají požadavky na jejich dohled v ulicích města, je takové řešení téměř nemožné. Ale pořád před námi stojí fakt, že přestože jsme stovce lidí pomohli, pěti jsme zkomplikovali život. Souhlasím s tím, že když na místo postavíme závoru, bude mít velmi krátkou trvanlivost. Lepší řešení současné situace na druhou stranu neznám," zmínil starosta.

Závory se však nezamlouvají ani některým dalším zastupitelům. „Za hodinu a půl jsem jednou v sobotu napočítal šestaosmdesát aut, která po hrázi přejela. A to už opravdu není snesitelné. Na druhou stranu ani já nesouhlasím se závorou, ta v místě dlouho nevydrží," vyslovil svůj pohled na věc Arnošt Drmola.

Buchta vidí budoucnost ve zvýšeném prahu. „Možná by byl jedinou vhodnou pomůckou proti vjezdu osobních aut. Ta přes něj neprojedou, ale traktory a zemědělské stroje ho hravě zvládnou," přemítal. Podle Usnula je však důležité, aby zvolené opatření bylo rychle proveditelné. „Zemědělci jsou totiž v těchto měsících hodně aktivní a potřebují na svých pozemcích pracovat," dodal místostarosta.