Rok jezdit bez trestných bodů. To bude nová podmínka pro čerstvé absolventy řidičských zkoušek, aby jim průkaz vydržel i v následujících letech. Aspoň podle připravované novely zákona o silničním provozu. Provozovatelé vyškovských autoškol na ni mají smíšené názory, některým připadá, že je to spíš šikana absolventů.

Řidičský průkaz na zkoušku v praxi znamená, že absolventi autoškoly budou první rok v pomyslné zkušební době. Když během ní nasbírají osm a víc trestných bodů, o řidičák na další rok přijdou. „V podstatě nejsem proti, v některých zemích tento systém již delší dobu funguje. Ale zásadní problém, tedy velkou nehodovost, to určitě neřeší," myslí si majitel jedné z regionálních autoškol Michael Kuchta.

Podle něj by bylo lepší nejdřív porovnat statistiky udělování bodů v souvislosti s věkem řidičů. „To by určitě napovědělo víc, protože si nemyslím, že by nehody způsobovali hlavně nezkušení řidiči," podotkl Kuchta.

Ani policisté se v tomto bodě neshodnou. „Nemyslím si, že by třeba překračování rychlosti bylo problémem jen mladších řidičů. Co se týká věku, je to spíš vyvážené," zhodnotil zástupce velitele vyškovské městské policie Petr Urban.

Opačný názor má vedoucí dopravního inspektorátu státní policie ve Vyškově Martin Zajíček. „Chystaná vyhláška problém určitě nepostihne úplně, ale v zásadě s ní souhlasím. Je značný počet mladých řidičů, kteří jednoduše přeceňují své schopnosti a přitom jim zoufale chybí potřebné zkušenosti," upozornil Zajíček.

Lidé jsou jednoznačně pro jakékoli postihy nezodpovědných řidičů. „Každý podobný zákon podle mě může jedině prospět. Třeba alespoň pár mladých řidičů díky němu začne jezdit zodpovědněji a hlavně pomaleji," myslí si například Jana Horníčková z Vyškova.

Podobně smýšlí také Petr Urban z Bučovic. „Navrhovaná změna může být účinná. Já sám znám několik případů, kdy mladý člověk ihned po absolvování autoškoly způsobil dopravní nehodu," podotkl Urban.

Majitel autoškoly Kuchta ovšem tento názor nesdílí. „Problém spočívá v chování řidičů a jejich přístupu k životu. A to je autoškola naučit nemůže. Bohužel příklad dávají mladším ti starší, takže řešení není v opatření nebo zákoně. Nic, co se vymyslí, díky výcviku v autoškole nehodovost mladých řidičů nesníží," namítl Kuchta.

Vyhláška s sebou má přinést i zřízení takzvané Národní zkušební organizace. Ta má slučovat všechny komisaře, čímž by se podle ministerstva dopravy mělo předcházet korupci při zkouškách. Nově by navíc vznikla povinnost dokumentovat závěrečnou jízdu kamerovým systémem.

Radikálně se má proměnit i kurz jako takový. Žadatelé budou nejdřív muset úspěšně absolvovat teoretickou část zkoušky, teprve potom je vyučující připustí ke cvičným jízdám v běžném provozu.

To se vyškovským autoškolám zdá jako špatné řešení. „Za všech okolností záleží na tom, jak žáci k autoškole jako takové přistupují. Teoretická část je jen test, který se můžou naučit zpaměti a poté stejně rychle zapomenout. Tento posun podle mého názoru nepomůže ničemu, už vůbec ne bezpečnosti," řekl majitel jedné z vyškovských autoškol Lubomír Svoboda. I Michaelovi Kuchtovi připadá tato změna k ničemu. „Je to nesmysl, který mohl vymyslet jedině člověk, který nikdy neučil. A jestli ano, tak špatně. Teorie a praxe se od sebe v určitých fázích výcviku nedají odtrhnout. Spíše by se měly prolínat. Tato novelizace mi přijde jako naprosto zbytečná," myslí si Kuchta. Poslanci mají novelu zákona schvalovat koncem letošního roku, platit by měla od začátku roku 2014.