Mezi jedno takové patří křižovatka ulic Habrovanská, U Kapličky a Sušilova náměstí. Přímo z terénu ji velmi dobře zná rousínovský strážník Petr Minařík. „Z hlediska bezpečnosti a plynulosti provozu místo nevidím jako dobře řešené. Už jen proto, že se posunul do křižovatky přechod pro chodce, který lidé příliš nerespektují. Ať už jdou na autobusové nádraží, nebo do obchodního domu, v obou směrech vbíhají naprosto nekontrolovatelně do silnice. A to v pořádku určitě není," poukázal na přechod i na neukázněnost obyvatel Minařík.
Co však označil jako vyloženě špatné řešení, je vyústění pruhu pro cyklisty právě u obchodního domu. „Chodník je trochu posunutý do ostrůvku a najednou cesta v místě neočekávaně končí nájezdem na ostrůvek," řekl strážník.
Už i s nehodami
Podobné výtky směřují i k ostrůvku v křižovatce. Už si navíc vyžádal i několik nehod. Stejně jako vjezdová brána na začátku města ve směru od Komořan u čerpací stanice. „Lidé jí říkají malé Grónsko. Oblouk nezvládl řidič jednoho kamionu a vyboural nám tak nájezd na stezku pro cyklisty, který poměrně hodně zničil," popsal Minařík.
I přes nedostatky ovšem přikyvuje, že negativní hlasy k průtahu mezi lidmi utichly. Což potvrzuje i vedoucí vyškovských cestářů Zdeněk Gardelka. „Po dokončení stavby jsme od obyvatel obdrželi několik dotazů i stížností. Ale postupem času se situace zklidnila," sdělil Gardelka s tím, že veškeré stavební práce byly udělané podle schválené projektové dokumentace.
„Na jaře zajistíme ještě úpravu vodorovného značení u přejezdu," zmínil poslední rest.
Součástí stavebních prací bylo i zúžení silnice. A to kvůli zpomalení dopravy. „Z mé pozice si příliš netroufám hodnotit, zda se to podařilo. Ale věřím, že psychologický tlak řidiči vnímají a pomaleji jezdí. Na druhou stranu však zúžení omezilo lidi bydlící v domcích v Čechyňské ulici. Respektive v jednom směru, a to na Vyškov. Tam ho od začátku těžce vnímají. Jsou rozpačití při vystupování a nastupování do aut. V místě totiž není moc šťastně řešené parkování," sdělil Minařík.
Doplnil, že oproti původním předpokladům je lidmi i řidiči dobře vnímaný kruhový objezd. To potvrdil třeba řidič Ivan Marek. „Hodně napomáhá plynulé dopravě. Jsem s ním spokojený a myslím, že Rousínovu přesně něco takového prospělo. Celkově průtah hodnotím spíš kladně, jezdí se mi po něm dobře. Jako jediný nedostatek vnímám počet přechodů. Je jich opravdu hodně. Když mám co dvacet metrů brzdit, tak už mě to vážně nebaví," popsal řidič.
Naopak s počtem přechodů je spokojená obyvatelka Rousínova Daria Brtníková. „Naprosto mi vyhovují. Také ostrůvky vnímám jako dobré řešení, určitě jsou pro chodce bezpečnější. Už jen proto, že ne každý řidič přechody respektuje a nás chodce pustí," pochvalovala si Brtníková.
Podle ní rekonstrukce silnice, respektive právě její zúžení pomohlo i s počtem kamionů, které přes město projíždějí. „Zdá se mi, že jich je méně. Dopravě se určitě ulevilo, i když je pravda, že ve špičce změna příliš poznat nejde. Všimla jsem si ale, že někteří řidiči skutečně pomaleji jezdí. Jde tedy spíš o starší, mladí řidiči snížení rychlosti moc nerespektují," přiblížila situaci Brtníková.
Vypíšou soutěž
Loňská rekonstrukce silnice II/430 se odehrála na víc než pětikilometrovém úseku mezi Rousínovem a Tučapy. Vyšla na devadesát milionů bez daně. Přípravy na ni začaly už v roce 2008.
V brzké budoucnosti se silničáři zaměří také na opravu navazující části mezi Rousínovem po okružní křižovatku v brněnské Slatině. „Projektovou přípravu na tento úsek zajišťujeme ve spolupráci s brněnskou oblastí. Realizace je naplánovaná nejdřív na rok 2018. Podstatně dál je příprava akce mezi Tučapy a Vyškovem, kde bychom mohli už koncem letošního roku vypsat soutěž. Samotná stavba by se pak uskutečnila převážně v roce 2017," naznačil plány silničářů Gardelka.