Pokud turista zamíří z dolního konce náměstí ve Slavkově u Brna nahoru k zámku, mine po cestě několik letních zahrádek s nabídkovou tabulí, a také obchodů, jejichž výlohy zdobí velkoplošná reklama. Vzhledem k rázu středu města teď radnice uvažuje o zavedení jednotných pravidel, díky nimž reklama přestane narušovat historického ducha slavkovského centra.

Opatření se podle starosty města Ivana Charváta nebude týkat billboardů, ale takzvaných áček. „V letních měsících je jich na náměstí opravdu hodně. Umisťuje je tam každý druhý obchodník. Ne vždycky jsou ale na vhodných místech," uvedl Charvát.

Podnět pro jasné vymezení pravidel vznikl na základě zprávy kontrolního výboru, který má na území města monitorování reklamy na starosti. Jedním z důvodů je, že město nechce přijít o historický ráz. „Slavkov u Brna je poměrně hojně navštěvovaný turisty. Historická část města by proto měla být po estetické stránce sladěná. Proto chceme, aby reklama na náměstí splňovala určitá jednotící kritéria. Je totiž pravdou, že některé z tabulí jsou po vizuální stránce dost rušivé," podotkl Charvát.

To potvrdila i předsedkyně kontrolního výboru Alena Křivánková. „Podali jsme podnět radě města. Týká se velkoplošné reklamy i stojacích tabulí," řekla Křivánková, podle níž jde spíš o preventivní podnět, nad kterým úředníci začali uvažovat, když dostali žádost o umístětní větší reklamy. „Usoudili jsme, že pro takové případy bude dobré mít schválená jasná pravidla. Navíc bude potřeba zvážit, jestli vůbec velkoformátová reklama do historické části města patří, nebo jaké její formy jsou ještě přijatelné," dodala Křivánková.

Jak přesně bude město reklamu regulovat, zatím není jasné. „Problematické je, že pozemky, na kterých se reklama nachází, jsou většinou soukromé. Takže ji město nemůže regulovat přímo. Uvidíme, na co přijde rada města a jaké právní nástroje bude možné použít," upřesnila Křivánková.

Pro zavedení jasných pravidel pro reklamu jsou jak místní, tak i obyvatelé okolních obcí. „V dnešní době ji považuji za přebujelou. Ať už jde o televizi, rádio nebo billboardy. Myslím, že opravdu kvalitní výrobek se prodá i bez ní. Reklama umístěná na domech na náměstí ve Slavkově u Brna se mi rozhodně po vizuální strance nelíbí. Na druhou stranu ale chápu, že pro majitele domů z ní plynou peníze. Dokážu proto pochopit, že si ji na dům nechali umístit. Drobná regulace by ale centru Slavkova myslím neuškodila," myslí si například Milan Rozsíval z Kobeřic u Brna.

Reklamní tabule se nelíbí ani místním podnikatelům. „Dlouhodobě mě rozčilují dvě věci. Zaprvé jsou to cedule na sloupu u radnice, za druhé reklama Auto Bayer, která působí jako pěst na oko. Zabírá skoro celý dům. Na náměstí se nehodí," uvedla žena, která kvůli podnikání nechtěla zveřejnit svoje jméno. Jednotný názor však Slavkované nemají. „Bydlím na kraji města, na náměstí moc nechodím. Reklamy si nevšímám, neruší mě," konstatovala Dagmar Kachlíková.

Reklama na náměstí nevadí ani Ivaně Stuchlíkové. „Reklama mi nějak zásadně rušivá nepřijde. Co mi ale naopak doopravdy vadí, je poměrně vysoký provoz na silnici. Dřív byl vjezd na náměstí zakázaný. Ale od zpoplatnění parkování je povolený. To myslím nebyl krok dobrým směrem," domnívá se Stuchlíková.