Aktuálně řeší jeden u křižovatky silnic I/50 a I/54 ve Slavkově u Brna. „Brání výhledu na dopravní značení. Přestože by záležitost vzhledem k tomu, že jde o silnice první třídy, měl řešit kraj, na problém jsme upozornili město. Reklama je totiž mimo ochrannou zónu," vysvětlila vyškovská policejní mluvčí Alice Musilová.

Mluvčí Slavkova Veronika Slámová potvrdila, že podnět evidují. Týká se ulice Československé armády. „Už jsme se jím začali zabývat, zatím ale nemáme žádný výstup. Bude záležet na domluvě s majitelem. Těžko předjímat, jak věc dopadne. Dohodnout se můžeme na posunutí i úplném odstranění," sdělila Slámová.

ochranná pásma
Policisté usilují o odstranění reklam u silnic zejména v případech, kdy se nacházejí v takzvaném ochranném pásmu. To je podle zákona stanovené na 15 metrů od osy přilehlého jízdního pruhu u cest druhé a třetí třídy, u silnic první třídy je to 50 metrů a u rychlostních a dálnic až 250 metrů.

Další problémové místo je u Holubic. O odstranění tabule na silnici I/50 u takzvané holubické křižovatky ovšem neusilují policisté, ale kraj. „A to na základě podnětu našich pracovníků. Letos jsme se zabývali i upozorněním policie, šlo o odstranění reklamy v ochranném pásmu silnice první třídy v Bučovicích," zmínila mluvčí Jihomoravského kraje Eliška Holešinská Windová.

Je to asi dva roky, co policisté z jihu Moravy začali usilovat o odstranění poutačů na mostech, po kterých vedou silnice druhých a třetích tříd, nebo se jedná o nájezdy a sjezdy z dálnic a rychlostních silnic. Konkrétně na Vyškovsku šlo o dálnici D1 a rychlostní silnici R46. Do jaké míry byli úspěšní, se policejní mluvčí Musilové nepodařilo zjistit.

Nicméně třeba reklamní banner vyškovské pobočky japonské společnosti SMC na jednom z mostů dálnice D1 při příjezdu do Vyškova ve směru od Brna za tu dobu nezmizel. „Místo máme pronajaté, takže nám přímo nepatří. Ale nikdo nás nekontaktoval, ani neupozorňoval na to, že bychom reklamu měli sundávat," sdělil ředitel podniku Vratislav Staněk.

Kromě odborů dopravy policisté oslovují i silničáře, jestliže je banner umístěný špatně. „Pokud nás policie kontaktuje, naším úkolem je najít majitele plochy a upozornit ho. Když ji neodstraní, uděláme to na vlastní náklady, které pak po vlastníkovi vymáháme. Jedná se přibližně o tisícikorunovou záležitost," řekl šéf vyškovských cestářů Zdeněk Gardelka.

Jestliže majitel nemá povolení k instalaci reklamy, řeší věc příslušný odbor dopravy. „Zatím se nám vlastníka vždy podařilo zjistit. Takové případy řešíme zhruba třikrát za rok," informoval vedoucí kanceláře starosty a tajemníka ve Vyškově Stanislav Kolařík.

Jak ale poukázala Musilová, nutit úředníky k tomu, aby nařídili odstranění billboardu, nemůžou. „Pokud je na nevhodně umístěnou reklamu upozorníme, nemusejí reagovat," potvrdila mluvčí.

PAVLÍNA VÁŽANOVÁ