Problém je přitom velmi častý. „Jezdím po celém Vyškovsku a narážím hodně na traktory mezi Ivanovicemi na Hané a Hošticemi a hlavně mezi Bučovicemi a Křižanovicemi. V tomto úseku je totiž plná čára, takže není možné traktor předjet. Dost mě to zdržuje,“ řekl profesionální řidič z Vícemilic Bohumil Veselý.

Podobně mluví i další řidič z Bučovic. „Na padesátce je spousta traktorů, které blokují provoz. Nechápu, proč nejezdí po přilehlých účelových cestách,“ povzdechl si řidič Tomáš Vejnora, který po mezinárodní silnici jezdí pravidelně.

Podle vedoucího bučovického odboru dopravy Zdeňka Kolaji ovšem nemají zemědělci tolik možností využít účelové cesty. „Když potřebují traktory projet například z Bučovic do Nesovic, tak nemají jinou možnost, než vyrazit po padesátce. Jiná cesta tam nevede,“ řekl Kolaja.

Bez stížností

O žádných stížnostech lidí na špatnou dopravu v okolí města bučovický dopravní odbor neví. „Žádné stížnosti lidí neevidujeme, a i kdyby nějaké přišly, měla by je na starost policie,“ dodal vedoucí odboru. Policie ovšem mnoho možností, jak ovlivnit provoz traktorů na silnici, nemá. „My řešíme jen případy, kdy traktory znečišťují silnici nebo nějakým způsobem ohrožují provoz,“ uvedla mluvčí vyškovské policie Alice Navrátilová.

Případná změna dopravního značení, která by odklonila traktory z I/50, už navíc v moci policie není. „Výzvy ke změnám dopravních značení dávají odbory dopravy. My můžeme dát pouze doporučení k takovým opatřením,“ dodala mluvčí.

Bučovický odbor dopravy ovšem žádná opatření nechystá. „Jezdím po cestě denně a nemám s traktory žádný problém. Touhle dobou holt musejí řidiči s traktory na cestách počítat, protože běží sezonní práce, které je prostě potřeba udělat,“ připomněl Kolaja.

Vedoucí jednoho z nedalekých zemědělských družstev odmítá, že by po klíčovém úseku mezi Křižanovicemi a Bučovicemi jezdily jejich traktory. „Po silnici I/50 směrem do Bučovic nejezdíme, protože naše družstvo má polnosti mezi Slavkovem a Nížkovicemi, takže se do těch míst vůbec nedostanou,“ tvrdil vedoucí němčanského družstva společnosti Agria Nížkovice Martin Urban.

Nákladní auta

Podle jeho slov mohou řidiči potkat na cestě maximálně nákladní auta z družstva. „Když vozí sklizeň do Maref, tak po silnici samozřejmě jezdí. K tomu ale používáme nákladní auta, dovážet sklizeň pomocí traktorů by bylo hrozně neekonomické,“ dodal Urban.

Zemědělské družstvo, které leží přímo u kritického úseku silnice, patří marefské společnosti Proagro. Informaci, zda traktoristé marefského družstva užívají silnici I/50, se ovšem redakci Vyškovského deníku Rovnosti nepodařilo ověřit, protože ani po opakovaném volání nezvedal nikdo z kompetentních pracovníků společnosti telefon. Na silnicích první třídy, mezi které patří i I/50, je přitom pohyb traktorů a jiných zvláštních vozů omezený silničním zákonem.

Traktory mají ovšem zakázanou jízdu po silnicích první třídy pouze v určité hodiny a zpravidla jen v pátek, o víkendu a o svátcích.

Ani tento omezený zákaz ovšem nedodržují vždy. „Zákaz pro traktory a jiná zvláštní vozidla neplatí v případech takzvané nezbytné zemědělské sezonní přepravy. Právě na tuto přepravu se zemědělci zpravidla odvolávají, když se zákazem neřídí,“ doplnila policejní mluvčí Navrátilová.

Zatímco řidiči z padesátky řeší, že jim traktory ztrpčují cestu po silnici první třídy, najdou se i takoví, kteří naopak znepříjemňují život traktoristům. Zrovna tento týden se na jedné polní cestě poblíž Holubic srazil traktor s osobním autem.