„Cedule jsou nevhodné. Řidiči, kteří lokality neznají, můžou být zmatení. Několikrát vidí, že vjeli do Vyškova a zase z něj vyjeli. Stálo by za úvahu současné značení změnit, už jen ze slušnosti k turistům a návštěvníkům města," upozornil vyškovský zastupitel Jaroslav Kupka.
Podle místostarosty Vyškova Břetislava Usnula má jeho kolega ze zastupitelstva pravdu. „Alespoň podle nových technických podmínek, které mi sdělila policie. Nejsem ovšem schopný posoudit, zda někdo před lety umístěním značení pochybil. Nicméně i současné značky můžou být tolerované tak, jak jsou osazené," sdělil místostarosta.
Podle vyškovské policejní mluvčí Ivy Šebkové z technických podmínek nazvaných Zásady pro orientační dopravní značení na pozemních komunikacích vyplývá, že je žádoucí vycházet z obecně platného názvu obce ve veřejně přístupných mapách. „A to i v případě, že se nezohlední její administrativní členění. Pokud tedy obce nebo jejich části nejsou propojené souvislou zástavbou, označují se samostatně," citovala mluvčí vyškovských policistů.
S tím však nesouhlasí vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta. „Není pravda, že to není podle normy, před časem totiž došlo k její změně. V době, kdy jsme nové značení montovali, se takto místní části označovaly. Jenže policie změnila názor, a to se promítlo do současných norem. Takže dnes je zase trend označovat obce původními názvy, tak jak se dřív jmenovaly. Rozhodně současné cedule nejsou špatně, správně je momentální i případné budoucí označení," stojí si za svým Buchta.
Podle Kupky jde mimo jiné o to, aby šofér sundal nohu z plynu a v obci zpomalil. „Netvrdím, že jde o závažné pochybení. Územní význam je až druhotný. Ale přesto je to trochu jak v Kocourkově a řidič může být zmatený z toho, kde se vlastně nachází," zdůraznil zastupitel.
Na dvou místech současně
Místostarosta okresního města ho v názoru podpořil. „Kdysi někdo v dobré víře změnil označení místních částí. Přikláním se nicméně k názoru, že cedule jsou zmatečné. Když je řidič zrovna v Rychtářově, nemůže být současně i ve Vyškově," ironicky poznamenal Usnul.
O výměně zastupitel Kupka hovořil podle svých slov už na zastupitelstvu loni v létě. „Navrhoval jsem, aby k výměně v místních částech došlo tak, aby značení odpovídalo zeměpisným názvům. Takhle to jednoduše mate," zopakoval Kupka s tím, že návrhem by se měli zabývat radní, kteří by pak mohli dát podnět odboru dopravy.
To se však od té doby ještě nestalo. „Dvakrát se mi připomínku nepodařilo zařadit, ale věřím, že na příštím zasedání rady města, které se bude konat v únoru, už věc předám k řešení. Rada potom rozhodne, jestli zůstane situace stejná, nebo dojde k přeznačení vyškovských místních částí. Myslím ale, že o věci ještě bude pravděpodobně muset rozhodnout i zastupitelstvo," poznamenal Usnul.
Názory vedení vyškovské radnice a odboru dopravy se liší také ve výši ceny, na kolik by případné přeznačení městskou kasu vyšlo. „Kolik by nové značení stálo, teď nedokážu říct, věřím ale, že nepůjde o žádné velké peníze. Pilíř se měnit nebude a na místě zůstane, dojde tak pouze k nahrazení tabule s názvem. Pod názvem Vyškov na bílé značce by byla uvedená i konkrétní místní část. Nejprve se nicméně na případné změně musíme dohodnout, cena samozřejmě bude hrát také svou roli," prohlásil vyškovský místostarosta.
Vedoucí odboru má jiný pohled na věc. „Samozřejmě je na vedení města, jestli nám uloží cedule vyměnit. Myslím ale, že se tím zbytečně vyhodí velké peníze. V každé místní části jsou čtyři cedule, někdo by musel odmontovat ty současné, zajistit a namontovat nové s tím, že staré budou nepotřebné a zřejmě se vyhodí. Obávám se, že půjde o poměrně velkou sumu," dodal za dopravní odbor Buchta.