Policisty Vyškovska zároveň těší snížení samotného počtu dopravních nehod. „Od roku 2010 máme vždy pokles tak o deset nehod ročně. Policisté v loňském roce vyjeli k víc než čtyřem stovkám dopravních nehod. Potěšující je především výrazné snížení počtu úmrtí," konstatovala mluvčí vyškovských policistů Iva Šebková.
Další dva lidé loni nicméně zemřeli na dálnici D1 vedoucí přes region. V březnu tam kamion narazil do vozu silničářů. Starší muž, který stál na korbě auta, na místě zemřel. V květnu pak na dálnici havarovalo osobní auto se slovenskou posádkou. Řidič nehodu nepřežil. Od té doby neměla žádná nehoda na Vyškovsku tak tragické následky. „Těžce se loni na silnicích prvních až třetích tříd zranilo jedenadvacet lidí, u lehkých zranění pak máme mírný nárůst," podotkla policejní mluvčí.
Na dálnici D1 se pak podle mluvčího jihomoravské policie Pavla Švába zranili těžce tři lidé. „V úseku dálnice přes Vyškovsko přibylo také střetů s přebíhající zvěří, především pak s divočáky," zmínil Šváb.
Nejčastěji se na Vyškovsku bourá na silnicích druhých tříd, následují kolize na silnicích třetích tříd. „Čísla za loňský rok nicméně bereme jako mírné zklidnění situace. Kde ale vnímáme i nadále problém, jsou šoféři pod vlivem alkoholu, kteří způsobí dopravní nehodu. Karambol jich v loňském roce zavinilo pětačtyřicet," zmínila Šebková.
Příčiny nehod jsou podle ní především ve způsobu jízdy, které tvoří až polovinu kolizí, a v nedání přednosti v jízdě. Právě nedostatečné věnování se řízení berou jako velký problém i odborníci. Upozorňují pak zejména na bezohledné a agresivní chování lidí za volantem. „Agresivita na silnicích rok od roku stoupá. Jsme řádně označení kostkou, ohled na začínající řidiče jiní ale vůbec neberou. Předjíždějí na plné čáře, na přechodech, je jim to jedno. Přítelkyně jezdí s autobusem, třeba vyjíždění ze zastávky ostatní šoféři vůbec neakceptují," zdůraznil vyškovský instruktor jedné z autoškol Petr Maláč.
Připomenul i vytíženost mezinárodní silnice I/50. „Všichni na ní pospíchají. Řada úseků tam svádí k rychlé jízdě, prakticky denně se tam stane nějaká nehoda. Kdo tam jezdí předepsanou devadesátkou, tak na něj ostatní pohlíží, jakoby zdržoval," upozornil instruktor.
Srovnání počtu dopravních nehod a jejich následků v regionu:
rok | 2010 | 2011 | 2012 |
Celkem nehod | 421 | 411 | 402 |
Úmrtí | 9 | 9 | 1 |
Těžká zranění | 29 | 20 | 21 |
Lehká zranění | 166 | 151 | 164 |
Alkohol u viníka | 49 | 39 | 45 |
není zohledněná dálnice D1
Zdroj: Policie ČR