„Jde o nekonečný problém. Bdít nad tím by měl buď hospodář, nebo myslivecká stráž. Jenomže uhlídat celý les není vzhledem k rozloze možné. Třeba právě květen a červen jsou měsíce kladení mláďat, nejen proto ovšem jakýkoliv hluk není zrovna vhodný," poukázal nesovický starosta Vítězslav Reška, který je zároveň členem tamního mysliveckého sdružení Pláňava.

Nedávno se například u jedné z lesních cest mezi Nesovicemi a Snovídky objevila informace, která upozorňuje na fotopasti. „Nevím, jestli to souvisí s problémem s auty, ale pokud ano, je to jedině dobře. Někdo by tomu už měl učinit přítrž. Často jde o rodiny s dětmi, Slováky a auta z jiných okresů, jejichž řidiči si přes les zkracují cestu. Měl by si tam někdo stoupnout a začít vybírat pokuty," neskrýval rozhořčení jeden z turistů, který do Ždánického lesa chodí na procházky, Radim Svoboda.

Že jde o neustálý problém, potvrzují také lesníci, kteří motoristy kontrolují. Na ty, kteří nemají povolení, upozorňují příslušné úřady. „Máme ale jednoho člověka na dva tisíce hektarů. Není v jeho silách, aby to uhlídal. Většinou lesem projíždějí naši dodavatelé, pracovníci naftových dolů, zkrátka docela velké množství lidí, kteří mají povolení. Pokud přistihneme někoho, kdo ho nevlastní, informujeme odbor dopravy na pověřené obci," sdělil šéf bučovické lesní správy Otakar Pavlík.

V tomto případě jde o odbor dopravy v Bučovicích. Jak často se na jeho pracovníky lesníci obracejí, se redakci Vyškovského deníku Rovnost nepodařilo zjistit z důvodu dovolené úřednice, která má věc na starosti.

Fotopasti pak podle Pavlíka nejsou záležitostí lesní správy. „Umisťují je tam zpravidla myslivci," odkázal.

Jak uvedl Reška, primární funkcí těchto přístrojů umístěných v lesích je pozorování zvěře. „Sledujeme například, kdy se na kterém místě vyskytují," přiblížil myslivec s tím, že zachytit projíždějící auto vzhledem k malému dosahu spíš nemůžou. Jinak je to ovšem v případě krádeží dřeva.

Stejně jako jimi i neoprávněným průjezdem lesem se zabývají policisté z Vyškovska. Podle mluvčí Alice Musilové ovšem statistiky nevedou. Že jde o problém, nicméně potvrzuje. Jak ale poukázala, do lesa vede spousta cest. „Ale zaměřujeme se na ně, a to hlavně přes léto. Co se pak týká krádeží, problém je v tom, že je majitelé mnohdy nahlašují, až se jim toho ztratí víc. Vypátrat zloděje je pak samozřejmě těžší," uvedla Musilová.

Problémem, který jde ruku v ruce s průjezdy, jsou také srážky se zvěří. Na Vyškovsku je v tomto ohledu podle policistů nejrizikovější mezinárodní silnice I/50 poblíž odbočky na Velešovice a okolí Rychtářova. Loni jich na jihu Moravy zaznamenali víc než pět set, na Vyškovsku se jedná řádově o desítky. „Kolikrát se stane, že zaznamenáme i dva za jeden den," poznamenala Musilová.

Následky kolizí bývají pro zvěř tragické, pro řidiče jsou ovšem také nebezpečné. Nejvíc se jich stává na podzim a v zimě. Například loni v listopadu srazila řidička poblíž Slavkova u Brna divoké prase. „Ženě se naštěstí nic nestalo, ale zvíře zemřelo," vzpomněla policejní mluvčí.