Jediná jízda autobusem dokáže pěkně otrávit den. Na vlastní kůži to zažil i redaktor Vyškovského Deníku.

Měla to být běžná cesta na nedělní službu z Bučovic do Vyškova. Ale nebyla. Autor těchto řádků byl nakonec rád, že se vůbec dočkal svezení.

„Vůbec mě nezajímá, kam hodláte jet. Chci vědět počet zón,“ opakoval jako kolovrátek šofér ranního autobusu společnosti Vydos Bus z Bučovic do Brna, když jsem ho několikrát žádal o jízdenku. Chtěl jsem jet do Vyškova s tím, že v Komořanech přestoupím na jiný spoj.

Po několikaminutovém handrkování se nakonec smiloval a jízdenku mi vydal. „Už šest let je tady zavedená integrovaná doprava. Ale k někomu se to ještě asi nedostalo,“ neodpustil si poznámku. Cestující přitom vůbec nemusí znát přesně počet projetých zón. „Stačí, když sdělí řidiči cíl své cesty. Ten by měl na základě této informace vydat správný druh jízdenky,“ informoval vedoucí dopravního odboru společnosti Kordis Jiří Horský. Ta zajišťuje integrovanou dopravu v Jihomoravském kraji.

Do autobusu nastupovali v Bučovicích jen čtyři lidé. Přesto jsem nebyl jediný, kdo si odnesl nevrlost řidiče. „Neptám se, za kolik chcete jízdenku, ale kam jedete,“ obořil se na cestující nastupující přede mnou, Kateřinu Polaščinovou z Dražovic. Chtěl po ní tedy v podstatě pravý opak než po mně. „Byl pěkně nepříjemný,“ poznamenala dívka.

Podle Horského Vydos Bus s příslušným řidičem provedl pohovor, jeho jméno ale odmítl sdělit.

Zkušenosti dalších cestujících potvrzují, že v případě cestování po Vyškovsku nejde o nějaký ojedinělý exces. „Jednou jsem nastoupil a doplácel za jízdenku dvě koruny v padesátihaléřích. To řidiče vytočilo. Spustil na mě, že kdyby tohle věděl, tak mi ujede. Přitom bylo ještě minutu do odjezdu. To mě docela šokovalo,“ podělil se o své zážitky třeba Marian Solnica z Ježkovic.

Zdaleka to není jeho jediný nepříjemný zážitek v autobusu. „Běžně mi tykají, i když jsem dávno dospělý. I po upozornění, že mi to dost vadí. Jak se chovají ke školákům nebo ženám, to je něco otřesného. Hlavně na trati přes Dražovice, Letonice,“ doplnil mladý muž.

Na jednoho z řidičů už podal ke společnosti Vydos stížnost. „Odpověděli mi v tom smyslu, že mají svědky, že v právu byl řidič,“ řekl Solnica.

Výhrady poněkud jiného rázu má zase třeba Jan Setínek z Černčína. „Některým řidičům je prostě úplně jedno, co mají v jízdním řádu. Po cestě se ale zpoždění vůbec nesnaží nějak dohnat. Často přijedu pozdě do práce,“ řekl muž, který jezdí pravidelně ranním spojem v sedm hodin do Bohdalic.

Vyškovský Deník požádal dopravní společnost Vydos Bus o vyjádření k chování jejích zaměstnanců, do uzávěrky tohoto vydání se ho ovšem nedočkal.

Zástupce ředitele firmy Igor Čeki nicméně už před časem prohlásil, že stížnosti cestujících na konkrétní řidiče vždycky řeší. „Můžeme mu dát i finanční postih,“ uvedl Čeki.

Lidé se mohou v případě vážných problémů a připomínek obrátit také přímo na společnost Kordis. „V případě jakékoliv stížnosti se podrobně zkoumá její oprávněnost. Pokud se prokáže, pak dopravce na uvedený problém upozorníme. V případě opakování problému podobného rázu dopravce může očekávat smluvní postihy,“ informoval Horský. Podle něj může v závažných případech prokázané pochybení zaměstnanců stát firmu pokutu.