Vedení vyškovských škol ho však zařadilo do jiných předmětů. „Každá škola si volí svůj vzdělávací program. Jako samostatný předmět finanční gramotnost nemáme, ale problematika je probíraná s dětmi v rámci matematiky a občanské nauky. Určitě je třeba, aby školáci měli základy, uměli si spočítat úrokovou sazbu nebo DPH. Každou chvíli na člověka v různém věku číhají nejrůznější podvody," poznamenal ředitel Základní školy Purkyňova Luděk Höfer.

Předmět, který může svým způsobem přispět ke snížení počtu zadlužených lidí, na jejichž majetek je pro nesplácení půjčky vypsaná exekuce, případně ohlašují osobní bankroty, mají rozprostřený v jiných předmětech i jinde. „Máme určitý strop hodin, který nemůžeme donekonečna navyšovat. Kdybychom předmět zařadili jako samostatný, bylo by to na úkor nějakého jiného. Zpětnou vazbu zatím nemám, budeme jeho smysl vyhodnocovat," prohlásil ředitel Základní školy Letní pole Jiří Sochor.

Velmi pozitivní ohlasy má naopak vedení Základní školy Nádražní. Předmět je tam součástí bloku, do kterého patří třeba rodinná výchova nebo volba povolání. „Děti v deváté třídě mají teoretickou část a pak si ji rovnou vyzkouší v praxi. A to formou her. Na základě příjmů si sestavují rodinný rozpočet a s penězi hospodaří. Počítají si tak náklady na běžné denní nákupy, na energie i třeba na dovolenou. Model se mi velmi líbí, dá se říct, že nabyté vědomosti už v jejich věku užijí v praxi," je přesvědčený ředitel školy Pavel Pospíšil.

Na Vyhlídku chodí školáci jen na první stupeň. Ředitel školy Miloslav Brtníček si myslí, že když už, tak předmět je vhodný tak maximálně pro žáky osmých nebo devátých tříd. „Doba jde samozřejmě dopředu, i tak se ale přikláním k tomu, že po celou dobu základního vzdělávání se objevují témata, která jsou pro oblast dostačující. Samostatný předmět není potřeba. Ostatně máme tolik finančních poradců, že by bylo lepší, kdyby někteří z nich raději vzali do ruky pilu nebo kladivo," naznačil ředitel.

Podobný názor zastává také matka dvou dospívajících dětí Alena Kuncová. „Školáci a středoškoláci mají o problematice velmi zkreslené představy. To je určitě pravda. Nemají ponětí, kolik za ně rodiče platí za oblečení, za potraviny, pomůcky do školy nebo zájmové kroužky. Nemyslím si ale, že by předmět na škole pomohl s tím, že je někdo neoklame. Školy ho mají ve svých programech jen tak na oko, aby si zvýšily prestiž," myslí si Kuncová.

Připomněla zároveň, že učitelé základních škol navíc nemají ekonomické vzdělání. Podle vedoucí vyškovského odboru školství, kultury a sportu Petry Lakomé je však zařazení předmětu do učebních osnov důležité. „Má za úkol žáky naučit se zorientovat v dnes naprosto běžných věcech. Nezjišťujeme, jak která základní škola k němu přistupuje, je to čistě na ředitelích škol, ale rozhodně není na škodu u starších školáků gramotnost v dané oblasti rozvíjet," doplnila Lakomá.