Někdy šest nebo dokonce i osm autobusů najednou se setká na rousínovském náměstí. To navíc slouží jako parkoviště pro osobní i zásobovací auta. A do toho se ještě motají chodci. Výsledkem je dost nepřehledná situace a čas od času i kolaps v dopravní špičce.

Vysoká frekvence dopravy v centru města trápí Rousínov už celá léta. Situace se ještě zhoršila, když se město stalo přestupním uzlem integrovaného dopravního systému. Navýšil se počet cestujících i autobusů. Provoz na náměstí se stal nebezpečný. Trpělivost docházela lidem i radnici.

Po létech snažení se ale vedení města podařilo získat dotaci. „K částce devětatřicet a půl milionu korun z fondů Evropské unie se nám podařilo získat další dva miliony z krajského rozpočtu,“ potvrdila tajemnice rousínovské radnice Ludmila Havlíčková.

Teď už tedy přestupnímu terminálu, který vyroste blízko náměstí, nic nebrání. Město už před dvěma lety na jeho stavbu vykoupilo pozemky. Před několika dny nechalo zbourat dům, který stál v místě budoucí příjezdové silnice. Nádraží vznikne takzvaně na zelené louce asi sto padesát metrů za poštou.

Bude mít osm nástupních ostrůvků. Podle informací z úřední desky bude kromě příjezdové cesty a chodníku potřeba vybudovat také odstavnou plochu pro autobusy, výpravní budovu s čekárnou, záchodem a také zázemím pro zaměstnance údržby terminálu. Stavba bude zahrnovat i parkoviště pro auta s třinácti parkovacími místy a malé parkoviště pro jízdní kola.

V současné době radnice vybírá dodavatele stavby. Ten bude muset vyjít s rozpočtem zhruba pětatřicet milionů a pět set tisíc korun. Dělníci se mají pustit do práce už v březnu příštího roku, ukončení je naplánované na podzim roku 2010.

Na nové nádraží se těší úředníci i obyvatelé. „Všichni doufáme, že se stavba obejde bez komplikací, a nedočkavě očekáváme den, kdy všechny autobusy zmizí z rousínovského náměstí, a to se opět stane bezpečným místem pro lidi,“ svěřila se tajemnice Havlíčková. Nutnost vzniku terminálu potvrzuje i krajský úřad. „Do roku 2010 rozšíříme integrovaný dopravní systém na území celého kraje. Každá obec proto plánuje zastávky nebo nová nádraží. Rousínov má dobrý projekt na dostatečně velké nádraží. Má naši plnou podporu,“ řekl už před časem vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu Jihomoravského kraje v Brně Jan Pavlíček.

Že jsou současné poměry na náměstí opravdu otřesné a autobusy by odtamtud měly zmizet, si myslí i pasažéři. „Situace je špatná, zvlášť, když přibyly linky IDS, které se většinou rozjíždějí do různých směrů ve stejnou dobu. Autobusy nemají nástupiště, často stojí uprostřed silnice a cestující musí autobusy obcházet. Je dobře, že nádraží bude blízko centra,“ byl potěšený cestující Štěpán Graffe.

Město se vznikem autobusového nádraží, které by přetíženému centru ulevilo, zabývá už téměř čtvrtstoletí. Před deseti lety se podařilo zastupitelům u úřadů prosadit územní plán, který stavbu nádraží zahrnoval. Vyskytnul se ale problém s příjezdovou cestou. Plány pak dlouho vázly na penězích, které nebyla radnice schopná zajistit z vlastní kasy.