Už sedmou změnu územního plánu připravuje rousínovská radnice. Tentokrát kvůli modernizaci železniční trati na trase Blažovice – Nezamyslice. Jenže pohled do návrhu příjezdové silnice od dálničního přivaděče z ulice Rudé armády do Královopolských Vážan vyděsil majitele výkupny železných kovů. V místě, kde má na pozemku firmy nyní umístěnou váhu na železo, by měla vést rušná silnice.

„Když jsem viděl studii změny územního plánu, zůstal jsem v šoku. Cesta zasahuje do mé provozovny. Považuji to za likvidační řešení. Znemožní mi podnikání a výrazně omezí i kvalitu života neboť jsem podnik spojil s bydlením,“ řekl majitel výkupny Michal Svoboda.

Ten má i další argumenty proti. Domnívá se, že podle návrhu vznikne netypická křižovatka, která je oproti původnímu územnímu plánu neefektivní. Podle něho plánovaný návrh neumožní sousedům se na silnici napojit, a to kvůli plné čáře a naplánovaným protihlukovým stěnám.

Když se Svoboda před třemi lety stěhoval z Brna do Rousínova za podnikáním, vyžádal si od městského úřadu informace o tom, jaké má s pozemky v jeho blízkosti plány. A zprávy byly příznivé.

Vizualizace navrhované změny územního plánu v Rousínově. Silnice je posunutá blíž k městu.

Vizualizace navrhované změny územního plánu v Rousínově. Silnice je posunutá blíž k městu.

Nechápe proto nesoulad projektanta a městského úřadu. Podle Svobody to vypadá, jakoby projektant vytvářel silnici podle své vlastní fantazie a nebral ohled na předchozí územní plán.

„Požaduji zanést námitky do připomínek k novému územnímu plánu. Přehodnotit návrh. Umožnit napojení na novou silnici vlastníkům sousedních nemovitostí. A pomoci při komunikaci s projekční a realizační firmou,“ uvedl v písemné stížnosti adresované zastupitelstvu Rousínova Svoboda.

Vizualizace křižovatka Slavkovská - Rudé armády.

Podle všeho si teprve díky Svobodovu upozornění zastupitelé uvědomili, že silnice je oproti původnímu územnímu plánu posunutá o čtyřicet metrů blíž do města. Studii totiž dostali pět minut před zahájením veřejného zasedání zastupitelstva. Odpovědná úřednice to vysvětlila tím, že studie od pořizovatele přišla na poslední chvíli. Bez podrobných znalostí si ale zastupitelé netroufli udělat závažné rozhodnutí.

„Zatím jenom schvalujeme vyhlášení změny územního plánu, což je běh na dlouhou trať. Lidé se k němu budou mít za tu dobu možnost dvakrát vyjádřit,“ uvedl starosta František Havíř.

Zastupitelé proto schválili zadání územního plánu. „Stále je možnost se přihlašovat s různými náměty. Bude trvat nejméně půl roku, než se bude schvalovat samotný návrh územního plánu,“ doplnila tajemnice rousínovské radnice Ludmila Havlíčková.

Projektanti se odvolávají na fakt, že technické řešení silnice projednali jak se zástupci radnice, tak i s policií a budoucím správcem, kterým bude Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje. Snahou bylo minimalizovat zásahy do území. „Návrh slouží jako podklad pro vypracování změny územního plánu a budeme ho upravovat podle jednotlivých připomínek,“ uvedl ředitel firmy Sudop Brno František Mráz.

Dodal, že z platného územního plánu Rousínova je zřejmé, že bude nutné demolovat dva rodinné domy. „Je třeba si ale uvědomit, že jiná prověřovaná varianta posunuje důležitou křižovatku ulic Slavkovská a Rudé armády a vyvolává další demolice rodinných domů,“ upozornil Mráz.

V souvislosti se změnou územního plánu řešili zastupitelé ještě další problém. Zadavatel totiž požaduje, aby modernizace trati byla vyznačená jako veřejný zájem. Zastupitelé ale měli obavy, aby tím železničářům příliš nerozvázali ruce. Nakonec tedy na posledním zasedání odhlasovali druhé usnesení, a to že zadavatel musí pokud možno akceptovat stávající územní plán.