Soutěže se zúčastní šest základních škol. „Půjde o děti ze tří vyškovských základních škol a školy z Drnovic, Pustiměře a Brankovic,“ uvedla Ivana Wagnerová z domu dětí a mládeže. Vítěz postoupí do krajského kola.

V soutěži děti musí prokázat znalosti zákonů i schopnost spolupráce. „Soutěž má za cíl poukázat na rizika sázení, děti proto musí znát dobře loterijní zákon, ale i další zákony a pravidla. Soutěžit budou v týmech, takže musí také ukázat, že umí spolupracovat,“ vysvětlila Wagnerová.

Podle organizátora soutěže Petra Vinše je soutěž hlavně prožitková. „Učí děti o zákonech a o tom, jak je sázení nebezpečné. Děti navíc prožívají modelové situace, ve kterých se učí se správně rozhodovat,“ řekl Vinš.

V modelových situacích se děti můžou setkat například s příběhem jejich vrstevníka, který se ocitá v mezní situaci, například ho šikanují nebo ho někdo zneužívá. „To je asi nejtěžší disciplína z těch pěti, které v soutěži jsou. Děti se tu musí rozhodnout, jak by svému vrstevníkovi poradili, aby se ze své těžké situace dostal. Toto řešení potom musí přednést před porotou i obecenstvem,“ podotkl Vinš.

Mezi další disciplíny patří například test ze znalosti zákonů nebo týmová stavba pyramidy. „Páté disciplíny už se potom účastní jen ten nejlepší ze všech týmů. Děti v ní totiž mají možnost získat místo své výhry něco mnohem cennějšího. Stačí jediné – aby si vsadily,“ řekl Vinš.

Právě tento okamžik je podle něj v soutěži nejzásadnější. „Jde nám o tom, abychom dětem vysvětlili, že nejhorší ze všeho je sázka na náhodu, třeba hození mince do automatu, kde výsledek nemůže vůbec nikdo ovlivnit. Tohle je ta zlomová situace, kdy se ukáže, jestli si děti z celé soutěže odnesly to, co jsme chtěli zdůraznit,“ dodal Vinš.