„V současné době končí její tříletá náročná rekonstrukce, rovnající se generální opravě. Kromě značných nákladů na její zakoupení a materiál, si vyžádala více než sedm tisíc hodin práce, kterou zdarma odvedli členové Muzea průmyslových železnic a Regionální úzkorozchodné železnice,“ komentuje předseda organizace Jan Procházka.

Lidé se v areálu muzea shromáždili na první slavností výpravu černé lokomotivy, která je vezme na projížďku po úzkokolejce do Zastávky na Brněnsku i zpátky. Nadšeně tleskají nejen impozantnímu stroji, ale také odhodlání nadšenců, kteří mu roky obětovali jejich volný čas. „Unikátní kousek zakoupila naše společnost v létě roku 2018. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1951 a mnoho let našla využití v Královodvorských železárnách u Berouna,“ popisuje Procházka.

Brněnské nádraží. Ilustrační foto.
Přímý vlak z Brna na vídeňské letiště: poprvé v červnu, už prodávají lístky

Všichni účastníci oprav pracovali s neobyčejně širokým záběrem aktivit. „Provedli změnu rozchodu kol, opravili kotel, jeho armaturu, napaječe, vodoznaky i příslušné kohouty. Vyměnili dále všechny rozpěrky, aby také revidovali žárnice a celé tlakové těleso kotle. Zajistili výměnu pístních tyčí, kroužků a mnoho dalších úkonů,“ vyjmenovává projektová manažerka mikroregionu Kahan, pod který spadá mimo jiné právě Zbýšov, Halka Horká.

Návštěvníci jsou svědky prvního slavnostního zátopu zmíněné lokomotivy, aby se záhy zapojila do jízd souprav s cestujícími. „Jízdy historických vlaků organizujeme při příležitosti svátku příchodu Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu,“ vysvětluje Procházka.

Výroba nových vlaků pro Jihomoravský kraj.
Náhrada půl století starých: nové vlaky pro Jihomoravský kraj budou mít zpoždění

Za dospělé vstupné platí zájemci 180 korun. Lokomotiva BS 80 č. 15 přitom dosahuje rychlosti až pětadvaceti kilometrů v hodině, výprava je ale pro ně především zážitkem. „Lístek máme na pozdější termín, ale paní u pokladny nám říkala, že můžeme jet už teď pokud najdeme pro sebe nějaké volné místo. Spěcháme,“ říká matka s dítětem, která spěšně míří k soupravě, která se brzo za silného hluku rozjíždí směrem z areálu muzea po úzkokolejce do krajiny.

Další termíny jízd parních vlaků připadají ve Zbýšově pro letošní sezonu na šestnáctého a třicátého července, stejně jako na třináctého a sedmadvacátého srpna. Poslední termín provozovatelé oznámili na sedmnáctého září. Příležitostí tak mají příznivci historických lokomotiv ještě dost.