VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Semafory jsou k ničemu, tvrdí Vyškované

Vyškov – Jen zhruba týden uplynul od oficiálního spuštění takzvaného dynamického světelného řízení ve Vyškově, a lidé už na něm vidí chyby. Provoz totiž ukázal, že semafory, které měly automaticky vyhodnocovat dopravní zátěž a podle toho plynule volit střídání červené a zelené, zřejmě nepracují tak, jak se předpokládalo.

22.7.2011 7
SDÍLEJ:

Před Dukelskou ulici od prodejny Hruška lidé stále přechází mimo přechod.Foto: DENÍK/Markéta Forró

Všímají si toho nejen řidiči, ale také chodci. „Nejhorší situace je u přechodu v Dukelské ulici, těsně u odbočky k aquaparku, tam je to opravdu katastrofa. Chodím teď o berlích a denně přecházím ulici kvůli rehabilitacím. Když se rozsvítí zelená, sotva vstoupím na přechod a už je červená a za zády mi projíždí auta, kterým také skočila zelená. Jsou tam nesmírně krátké intervaly,“ postěžovala si třeba Bohumíra Berkyová.

Přechod je navíc rozdělený napůl a pokaždé si člověk musí zmáčknout tlačítko, aby se mu rozsvítila zelená. „Tlačítka jsou na každém sloupu dvě a stává se, že zmáčknu jedno a čekám, jenže se mi rozsvítí zelená za zády, protože správné je to druhé,“ povzdechla si Berkyová.

Nesmyslné intervaly jsou i u přechodu Žižkovy ulice na křižovatce s Dukelskou. Ve směru od centra města totiž svítí červená, zatímco v druhé polovině přechodu zelená.

Jenže zatímco zelená v druhé části vydrží zhruba deset sekund, v první jen tři sekundy, takže pokud člověk nezareaguje dost rychle, už mu znovu blikne červená. Na vlastní kůži si přechody vyzkoušela i redaktorka Vyškovského deníku Rovnosti.

Nepříliš nadšený je z nově zřízených semaforů v Dukelské ulici i řidič Ondřej Bárta. „Myslím si, že ten semafor je tam úplně zbytečný. Je to na rovné silnici v přehledném úseku, bohatě by tam stačilo dát omezení rychlosti na čtyřicet kilometrů za hodinu. Takhle to zbytečně nutí řidiče zastavovat, přitom cílem zřízení nových semaforů bylo udržení plynulosti dopravy,“ podotkl Bárta.

Výrazného zlepšení při jízdě po městě si zatím nevšiml. „Jezdím po průtahu denně a pamatuji si intervaly starých semaforů, které bylo opravdu potřeba změnit. Jenže zatím se mi nezdá, že je to o tolik lepší,“ řekl Bárta.

Přesto město chválí za jiné věci, které mu před rekonstrukcí jízdu ztěžovaly. „Například při výjezdu u bývalého okresního úřadu směrem k Prioru je teď nakreslený odbočovací pruh doprava, což je velké ulehčení. Auta tak můžou jet plynule rovně i doprava a nemusí čekat jako dřív. Také při výjezdu od policejního ředitelství se teď dá mnohem snadněji odbočit doleva díky posunutí jednoho z pruhů o něco dozadu,“ pochválil změny Bárta.

Město o problémech se semafory ví. „Lidé se nám ozývají a je to samozřejmě dobře. Zatím totiž jde ještě o zkušební provoz a semafory se budou seřizovat podle zkušeností z dopravy a podle připomínek lidí,“ slíbil vyškovský místostarosta Roman Celý.

Dodal, že si průtah projel několikrát a také si všiml, že doprava není nejplynulejší. „Situace se určitě změní. Je ovšem možné, že to bude trvat i do konce roku,“ dodal místostarosta.

Přechod u Hrušky zmizel. Byl nebezpečný

Vyškov – Podivné intervaly střídání červené a zelené na nových semaforech na opraveném průtahu Vyškovem nejsou jediným problémem, který Vyškovany trápí. Po letech totiž zmizel přechod v Dukelské ulici mezi prodejnou Hruška a autobusovou zastávkou. Lidé tak musí chodit ke zhruba tři sta metrů vzdálenému přechodu u křižovatky s Žižkovou ulicí.

Stejně jako v případě semaforů, i tato změna rozvířila diskuzi na internetových stránkách města. „Chci vidět, jak lidé, kteří jdou z ulic Na Vyhlídce, Hybešova a Trpínky do potravin Hruška v Dukelské ulici, šlapou až ke křižovatce a potom k Hrušce a na zpáteční cestě totéž,“ podivil se nad zmizelým přechodem například uživatel s přezdívkou Georg.

Také další lidé se ke kritice chybějícího přechodu přidali. „Až dosud šlo chodit přímočaře a logicky k obchodům, teď to všichni musí složitě a dlouze obcházet. V panelovém domě v Dukelské ulici přitom bydlí víc než polovina lidí, kteří mají kvůli věku pohybové problémy a pro ně je každý metr navíc problém,“ rozčílil se diskutující s přezdívkou Jiří.

Místostarosta Vyškova Roman Celý však zrušení přechodu brání. Má prý logické důvody. „Ten přechod tam ve skutečnosti předtím vůbec neměl být, protože je silnice v těch místech moc široká a je to nebezpečné. Upozorňovali nás na to policisté a my jsme se zařídili podle nich,“ vysvětlil Celý.

Na rušení město upozorňovalo předem. „Dostatečně dlouho dopředu jsme dávali lidem vědět, že přechod odstraníme. Je jasné, že bude ještě nějakou chvíli trvat, než si na to lidé zvyknou, ale ta změna je kvůli jejich vlastní bezpečnosti,“ řekl místostarosta. Riziko, že lidé budou stejně přecházet silnici na místě, na kterém byli zvyklí, i bez přechodu, vyloučit nemůže. „S tím už ale nemůžeme nic dělat, to záleží na každém, jestli kvůli malé časové úspoře bude riskovat zdraví. Podobná situace je třeba u Kauflandu, kde lidé přebíhají k autobusovému nádraží a zpět mimo přechod. Sám už jsem tam musel několikrát prudce brzdit,“ připomněl Celý.

Preventista vyškovských policistů Petr Nečesánek potvrdil, že město se přechodem zabývalo na jejich popud. „z naší strany šlo samozřejmě jen o doporučení, my nemáme právo nařizovat, kde přechody být mají a kde ne,“ upozornil Nečesánek.

Podle výsledků revize, kterou policisté před nějakou dobou na přechodu udělali, se místo jako vhodné k přecházení neosvědčilo. „Jednoduše řečeno, ten přechod byl příliš dlouhý. Když po něm například šel někdo se sníženou pohyblivostí, tak trvalo velmi dlouho, než se dostal ze silnice, což zvyšovalo riziko nehody,“ vysvětlil Nečesánek důvody, které vedly polici k doporučení přechod odstranit.

Rekonstrukce průtahu v číslech

Doba rekonstrukce: 3 měsíce (od konce dubna do druhé poloviny července)
Celkové uzavírky ulic: 3 (Tržiště, Žižkova, Dukelská)
Cena za semafory a přechody: cca 11 milionů korun (z rozpočtu města a Vyškovských služeb)
Cena za rekonstrukci povrchu průtahu: cca 26 milionů korun (z rozpočtu Jihomoravského kraje a z dotací od Evropské unie)
Celková délka opravené silnice:
3, 547 kilometru

Autor: Markéta Forró

22.7.2011 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volební štáb ANO v brněnském hotelu Voroněž.

Radost i zklamání. Hnutí ANO s přehledem zvítězilo i na Vyškovsku

Ilustrační foto.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Marefské hřiště je hotové. Za stavbu zaplatilo vedení Bučovic půl milionu korun

Bučovice – Víceúčelové hřiště v místní části Bučovic, v Marefách, má za sebou slavnostní otevření. Na dokončení ale chyběly tamním sokolům peníze. Ty jim proto poskytla formou dotace bučovická radnice.

Novorozená miminka Vyškovska 42. týdne 2017

Vyškov - Novorozená miminka na Vyškovsku. Redakce Vyškovského deníku Rovnost gratuluje jejich rodičům a přeje jim i jejich dětem mnoho štěstí.

Cestu do zaniklé osady doprovodí výklad odborníků

Konůvky – Pochází ze středověku. Objevená však byla až v šedesátých letech minulého století. Dnes se jedná o nejlépe prozkoumanou středověkou osadu na Vyškovsku. Lépe poznat Konůvky, osadu z doby Karla IV. nacházející se ve Ždánickém lese, nyní můžou i zájemci z řad laiků. A to právě v sobotu díky Muzeu Vyškovska a jeho komentované archeologické procházce.

OBRAZEM: S reflexní páskou je chodec vidět na dvě sta metrů, zjistili lidé

Vyškov /FOTOGALERIE, VIDEO/ - Chodec, který má na sobě reflexní prvek, je v noci vidět na desetkrát větší vzdálenost než v tmavém oblečení. Podobné informace se dozvěděli lidé na páteční podvečerní akci vyškovských policistů Je nás vidět, která se konala před jejich budovou v Brněnské ulici ve Vyškově.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení