„Z loňského roku nám zbylo dva a půl tisíce tun písku a dva a půl tisíce tun posypové drti. Tisíc pět set tun od každého ještě navážíme. Mechaniku máme stejnou jako loni. Ještě ji ale nemáme všechnu přestavěnou, několik kusů zůstává v letním režimu. Po dvou sypačích už ale máme pro jistotu nachystané nejen ve Vyškově, ale i Slavkově u Brna. Od příštího týdne jich bude den ode dne přibývat," prohlásil šéf vyškovských cestářů Zdeněk Gardelka.

Loni si pochvaloval kvalitu drti. Pocházela z lomů v Lulči a Opatovicích. Letos musí jeho podřízení za posypem mnohem dál. „Jsme povinní každoročně vypisovat výběrové řízení, kde je hlavním kritériem cena včetně dopravy. Regionální štěrkaři nám letos paradoxně nabídli vyšší cenu než firma z Želešic v okrese Brno-venkov. Bohužel tak budeme místo z pěti kilometrů dovážet materiál z padesáti," pokrčil rameny.

Blížící se zima zatím netrápí třeba Zdeňka Kušmidera z Moravských Prus. „Do práce jezdím autobusem. Loni byla údržba silnic bez problémů. Silničářům věřím," řekl.

Na pohotovostní nepřetržitý režim silničáři nabíhají, až když zima skutečně začne. „V tomto přechodovém období služba drží domácí pohotovost, to znamená, že stačí, když je na telefonu. Kdyby se ale něco stalo, je schopná vyjet okamžitě," ujistil Gardelka. Osobní tip na to, co letos zimní měsíce přinesou, dávat nechtěl. „To by bylo věštění z křišťálové koule. U silnic už pracuji šestadvacet let a tak mírnou zimu, jaká byla loni, jsem ještě nezažil. Proto si myslím, že letos už takovou nikdo čekat nemůže," zmínil.

Snad je stihnou

Připomněl i rozsáhlé stavební práce, které momentálně výrazně ovlivňují provoz v regionu. „Pevně doufáme, že než začne zimní údržba, budou aktuální práce na rekonstrukci silnice mezi Rousínovem a Tučapy hotové. Co se týká například výstavby vyškovského kruhového objezdu u sídliště Osvobození, tam by mohly být problémy, jen kdyby napadlo opravdu hodně sněhu. Místem je ale i tak pluh schopný projet," poznamenal.

Nejen silničářům ale začíná od soboty zimní režim. Na to, aby mohli v plné polní vyrazit, se už připravují i pracovníci jednotlivých měst. „Celkem máme kolem šedesáti tun písku a stejné množství štěrku. Zajistili jsme i dvě tuny soli. Počítáme spíš s krutější zimou, ale věřím, že množství bude na údržbu města i čtyř místních částí stačit. Jsme ale připravení zajistit další," uvedl ředitel Technických služeb Bučovice Jaroslav Hrabovský.

O chodníky se budou starat se stejnou technikou jako loni. „Nic nového jsme nepořizovali, máme dostatek malých i velkých traktorů," doplnil ředitel.

Téměř plné kapacity skladů už mají i v Rousínově. „Sice v současnosti ještě pracujeme na úklidu listí, písek i sůl už ale máme navezené ve skladech. Písku je asi dvacet tun, soli čtyři. Štěrk ještě stále navážíme, předpokládáme jeho zásoby mezi šedesáti a osmdesáti tunami. Přestože nám po minulé mírné zimě materiály zůstaly, navážíme nové. Písek jsme totiž použili do betonu a štěrk jako podklad při opravách chodníků," vyjmenoval vedoucí Městských služeb Rousínov Václav Hůlka.

Podobně jsou na tom i ve Slavkově u Brna. Také tam zásoby využili k opravám chodníků a silnic. Nové už mají. „Ode dneška přestavíme auta na sypače. Nikdo nemusí mít strach, že bychom to do prvního sněhu nestihli. Montáž je otázkou asi půl dne," ujistil ředitel slavkovských technických služeb Radoslav Lánský s tím, že pohotovost začíná také jim. „Tu budeme držet do konce března," upřesnil ředitel.

Za to je rád i třeba Kušmider. „Třeba ve Vyškově byly chodníky uklizené, nemám si na co stěžovat," pochválil loňskou zimní sezonu muž.