To je případ například druhé etapy cyklostezky mezi Tyršovou a Joklovou ulicí ve Vyškově. „Navazuje tam, kde skončila první část stavby, která vede podél levého břehu řeky od mostu u Sokolského domu k okraji sídliště Tyršova. Druhá část bude měřit asi tři sta padesát metrů a skončí v ulici Tržiště,“ uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Úsek, který má být hotový do konce května, vyjde město na pět milionů korun. „Přes dva miliony ovšem zaplatí dotace od státu. V ceně je i opěrná zeď a nové oplocení,“ podotkla Bednářová. Kolem celé stezky vznikne také nové veřejné osvětlení.

Novou cyklostezku loni v prosinci dokončil také Rousínov. Lidé se tak můžou bezpečně dostat z Polní ulice k základní škole v Královopolských Vážanech. Náklady na tuto stavbu přesáhly dva miliony sedm set tisíc korun, přes milion a půl se městu podařilo získat z dotací.

Ani letos město nezahálí. Síť rousínovských cyklostezek se bude rozšiřovat směrem ke Slavíkovicím. „Letos dostavíme první etapu cyklostezky z Čechyně do Slavíkovic. Stavba je rozdělená na tři části. Od Čechyně po Lípovou ulici, od Lípové ulice až po ulici U Náhonu a poslední část povede už do Slavíkovic,“ řekl místostarosta Rousínova Jiří Petřík.

Vysoké náklady

Stavbu muselo město rozdělit kvůli vysokým nákladům. „První kilometrová část nás vyjde zhruba na dva miliony sto tisíc korun. Šedesát procent nám naštěstí zaplatí dotace, ale ani tak si nemůžeme dovolit postavit celou stezku v kuse,“ vysvětlil Petřík.

Z Čechyně má vést cyklostezka i směrem na Habrovany. „Jestli vyjde letos plánovaná rekonstrukce průtahu městem, kterou připravují krajští silničáři, rádi bychom při ní postavili také druhou čechyňskou cyklostezku, která povede od autobusové zastávky k Habrovanské ulici. Měřit by měla zhruba 650 metrů,“ dodal místostarosta.

Také v Kozlanech se letos chystají postavit novou cyklostezku. „Přes kilometr dlouhá stezka povede ze středu obce kolem Rostěnického potoka a rybníka. Bude končit na silnici z Bohdalic do Bohatých Málkovic. Nebude sloužit jen cyklistům, na své si přijdou i chodci a povrch bude vhodný i pro jízdu na kolečkových bruslích,“ uvedl starosta Kozlan Karel Pospíšil.

Obec plánuje požádat o dotace. „Ty ovšem nebude tak jednoduché získat, protože pro účely cyklostezky využijeme přestavbu starého náspu úzkokolejné železnice, která už se šedesát let nepoužívá,“ řekl starosta. Stavba stezky by měla začít v září.

Cyklostezky se naopak letos znovu nedočká trojice obcí Ruprechtov, Podomí a Krásensko. Závisí totiž na dotaci, kterou se obcím nedaří dlouhodobě získat. „Bohužel, zatím se nám nepovedlo získat peníze, bez kterých se do stavby pustit nemůžeme. Ale rozhodně stavbu nepouštíme ze zřetele a letos určitě zažádáme o dotaci znovu, pokud se objeví vhodná nabídka,“ ujistila už dříve starostka Ruprechtova Světlana Švarcová.

Cyklostezka spojující tři obce má být dlouhá zhruba osm kilometrů, náklady na její stavbu se šplhají k devíti milionům korun. Obce žádaly o osmimilionovou dotaci, kvůli nedosažení minimální bodové hranice však neuspěly.