V regionu vystupují odborné střední školy v boji o získání přízně dětí aktivně. Příkladem je nedávný Den učňovských oborů, který ještě v září zaplnil Masarykovo náměstí ve Vyškově žáky a studenty. „Naším cílem je popularizace řemesel, protože po řemeslnících je vysoká poptávka. Škola je navíc dobře vybavená, v nedávné době se na ní věnovali také rekonstrukcím. Její absolventi nemají problémy s uplatněním,“ komentoval za Okresní hospodářskou komoru Antonín Holubář.

Padesát milionů korun od dánské nadace využijí na SOŠ a SOU Vyškov pro dlouhodobý pětiletý projekt. „Naší hlavní myšlenkou je dát prostor všem generacím. Umožnit jim získat nejen teoretické, ale i praktické vědomosti a znalosti toho, čím se na naší škole zabýváme a kam směřuje budoucí vývoj v oblasti technologií,“ vysvětlil ředitel školy Petr Hájek.

Připomněl přitom, že se základními školami v regiony již v minulosti spolupracovali na celé řadě společných aktivit. „Nový projekt nám ale umožní zvýšit jejich pestrost i četnost. Máme finance na propagaci, třeba i na pořízení mikrobusu, kterým budeme přivážet děti z jiných škol k nám. Plánujeme dny otevřených dveří, workshopy, odpoledne pro širokou veřejnost a mnoho dalšího,“ slíbil ředitel.

Součástí projektu je také vznik nových moderně vybavených učeben. Hned první rok se to týká dvou zcela nových dílenských provozů. Polytechnická dílna nabídne vybavení pro činnost s různými materiály. Zkusit si práci třeba s vrtačkou nebo i laserem si zde budou moci různí zájemci pod dohledem kompetentní osoby.

Druhá dílna se zaměří na robotizaci a automatizaci a bude určena především zdejším žákům i zájemcům z jiných středních škol. „Nebudeme ale vzdělávat pouze děti odjinud, doplníme vzdělání i našim žákům a vyučujícím. Už nyní pro ně máme naplánovánu řadu různých stáží u nás i v zahraničí,“ doplnil ředitel školy.

Na projekt přispěl pěti miliony i zřizovatel školy Jihomoravský kraj. Přípravy na něj trvaly dva poslední roky, ale naplno odstartuje až příští rok v září. Škola si od něj slibuje mimo jo jiné i zvýšení zájmu o studium svých oborů. Řeší tak podobný problém jako jiná podobná zařízení v tuzemsku. Komentoval to spolupracovník EDUin Petr Sokol. „Ať o učňovském školství a potřebě technického vzdělání oficiálně říkáme cokoli, nakonec stejně úspěšnost základní školy posuzujeme podle toho, kolik děti se z ní dostalo na gymnázium. Dítě, které odešlo na truhláře nebo malíře pokojů, vnímá škola i veřejnost jako vzdělávací neúspěch. A pak si stěžujeme, že máme málo řemeslníků,“ divil se Sokol.