Syn Zdeňky Hustolesové Petr si interaktivní tabuli nemůže vynachválit v hodinách angličtiny. „Učitelka nás rozdělí do skupinek a potom chodíme po dvou k tabuli a hrajeme hry a soutěžíme. Díváme se i na videa související s výukou, hledáme informace navíc," přiblížil desetiletý chlapec.
V novém školním roce ho pak čekají i první hodiny informatiky, na které je zvědavý. Stejně jako jeho matka. „Děti se naučí i něco jiného než jen hrát hry," poznamenala Hustolesová.
Jak přiblížil ředitel rousínovské základní školy Jiří Kyjovský, žáci se v informatice kromě toho, jak si vyhledat na internetu potřebné informace a také je zpracovat, učí i to, jak pracovat s vybranými počítačovými programy. „Co se pak týká interaktivních tabulí, neslouží jako vzdělávací prostředek. Jde spíš o zpestření," zdůraznil.
Například vyškovská Základní škola Morávkova pořídila první interaktivní tabuli v roce 2008, další postupně dokupovala v závislosti na penězích. Nyní jich mají podle učitele Tomáše Karáska pět. Mají ale i své nevýhody, jak poukázal ředitel Základní školy Purkyňova ve Vyškově Luděk Höfer. „Může u ní stát jen jeden žák a ostatní se musí pouze dívat. V dané chvíli tak nemají jinou práci. Je tedy důležité najít jiný způsob, jak se můžou zaměstnat," poukázal Höfer.
V poslední době ale nezůstává jen u interaktivních tabulí a stolních počítačů. Právě jeho škole se loni podařilo získat pětadvacet iPadů. „Některé škola nakoupila, další jsme získali díky projektu, do kterého jsme se zapojili. Podařilo se nám tak získat tablety pro celou jednu třídu," pochvaloval si Höfer.
Žáci s nimi můžou pracovat v jakémkoliv předmětu. Všichni učitelé jsou totiž proškolení, aby se nemohlo stát, že bude mít některý z nich problémy s ovládáním přístroje. „Školení trvalo přes půl roku, abychom se všichni naučili tablety důsledně ovládat," potvrdila učitelka Lenka Dolejší.
Zároveň ale ujistila, že děti tablety nepoužívají celou hodinu. „Vždy se jedná tak o deset až patnáct minut na ozvláštnění výuky. Já je používám v chemii a fyzice. Mám třeba aplikaci na rozeznávání chemických prvků podle jejich vlastností," popsala Dolejší.
Že by tablety odváděly pozornost žáků od učiva, toho se nebojí. „Vždy se najde někdo, kdo v hodině nedává pozor nebo nedělá to, co má. Nemusí to být pouze vina tabletů," je přesvědčená učitelka.
MICHAELA BERGEROVÁ