„Je to nezbytné, protože obousměrný provoz s ohledem na parkování tam není ze zákona možný. Komunikace s šířkou pěti metrů nesplňuje danou normu, autům chybí prostor k vyhnutí,“ vysvětlil účastníkům setkání v ivanovickém kulturním domě starosta Vlastislav Drobílek.
SMETANOVA ULICE
* Čeká ji zjednosměrnění.
* Na obousměrku je příliš úzká.
* Komplikuje průjezd hasičům nebo sanitkám.
* V každém směru je potřeba šířka 3 metrů, v současnosti jich je na oba 5.
Představil návrh řešení, který odsouhlasili i policisté. „Průjezd bude omezený zónou třiceti kilometrů v hodině, jednosměrná ulice o šířce tří metrů skončí těsně před vjezdem do průmyslového areálu, což zdůrazní příslušná dopravní značka. Otázkou je její další uspořádání. Jednou z možností je upravená ulice se zelení, novými chodníky a parkovacími místy, kterých je ale podstatně méně,“ doplnil starosta.
Vysvětlil to faktorem rozhledových trojúhelníků, s pomocí kterých se potvrzuje, že má řidič dostatečný rozhled. Podle zástupců radnice potvrdila měření za účasti architekta, že se tam nevejde více než dvanáct parkovacích míst, což znamená snížení na méně než polovinu oproti současnému stavu. Možnosti parkování omezuje také počet vjezdů. „Spočítali jsme, že se na místě celkem nachází sedmadvacet domů, z nichž čtrnáct má vlastní vjezdy. Zhruba bychom se tak dostali k jednomu místu na rodinný dům,“ pokračoval Drobílek.
Představil však alternativní možnost. Ta ponechává zjednosměrnění i omezení rychlosti na třicet kilometrů v hodině. „Dále zahrnuje pouze vytvoření průběžného pruhu s přerušovanou čárou, který muže být po pravé straně, kde lidé obvykle parkují i nyní. Vymezí tak průjezdný pruh, který využijí hasiči, sanitky, ale i další vozidla. Jinak se ulice výrazně nezmění,“ vysvětloval architekt Jiří Plášil.
Zaparkuje tak i více než dvacet řidičů, neřeší se ale problém s tím, že prostor pro sebe si často zabírají například zaměstnanci nedaleké továrny. Debatu mezi lidmi rozvířil především první návrh. Divili se třeba parkovacímu stání pro invalidy. „Ze zákona je jedno vyčleněné na každých sedm parkovacích míst. Nesouvisí to s tím, jestli v ulici nějaký vozíčkář žije nebo ne,“ popsal Plášil.
Dům praská
Účastníci setkání zmiňovali následky provozu ve stísněných podmínkách. Jedna z obyvatelek si v ulici stěžovala na zatáčku. „Bydlím tam už pětašedesát let a barák nám praská pokaždé, když tou úzkou zatáčkou projíždějí třeba popeláři. Bylo by potřeba s tím něco udělat,“ uvažovala penzistka.
Obyvatelé se vyjadřovali spíše pro druhou jednodušší variantu. „Zeleň je sice úžasná, ale ulice je příliš úzká. V současnosti běžně stojí na pravé straně řada aut až do zatáčky,“ uvažovala další žena ze Smetanovy ulice.
Zástupci radnice to zohlednili. „Při zvolení druhé levnější varianty nesnížíme počet parkovacích míst, ale zajistíme nezbytné zjednosměrnění. Podstatné je, že při zavádění klasických odstavných stání jsme již omezení na jejich počtu. Auta tedy pouze odsuneme bokem, ale nezavíráme si tím možnosti dalších úprav do budoucna,“ zdůraznil na závěr starosta Drobílek.
Zjednosměrnění ocenil jako účinné opatření pro lepší průjezdnost i krajský koordinátor BESIP Pavel Čížek. „Funguje tak zvláště v kombinaci s určením, jak a kde řidiči zaparkují,“ komentoval na dotaz Čížek.