Řadu let čekají řidiči na moment, až se projedou po dálnici D52 z Brna ke státní hranici. Marně. Spojnice mezi krajským městem a Vídní stále není hotová. Dokonce od prosince 1996, tedy už čtvrt století, dělníci nekopli do země. „Je to úsměvně smutný příběh. Nevěřím, že silničáři třeba do deseti let dálnici dokončí,“ komentovala Miriam Nová, která jezdí každý den trasu mezi Brnem a rakouským Drasenhofenem.

Stavba dálnice D52 mezi Brnem a hranicemi s Rakouskem už 25 let stojí. Infografika: Deník/Markéta EvjákováStavba dálnice D52 mezi Brnem a hranicemi s Rakouskem už 25 let stojí. Infografika: Deník/Markéta EvjákováZdroj: Deník/Michal Hrabal

Dostavba D52 nepatří ani mezi dálniční priority nově vznikající vlády. V koaliční smlouvě koalice Spolu a PirSTAN jsou Pražský okruh, D35 a dokončení D1. „Je ostuda České republiky, že D52 ještě nestojí. Máme uzavřenou mezinárodní dohodu o koridoru z Baltu na Jadran a máme také dohodu s Rakouskem,“ řekl mikulovský starosta a senátor za občanské demokraty Rostislav Koštial. Po ustanovení nové vlády bude iniciovat, aby se D52 objevila v prioritních stavbách České republiky.

Podle veterinářů je nutné, aby chovatelé drůbeže zamezili styku s volně žijícími ptáky. Kupříkladu důkladným oplocením jako na snímku z Rakvic.
Boj s ptačí chřipkou na Břeclavsku: chovatelé zavírají drůbež pod zámek

Původně měla už letos začít stavba obchvatu Mikulova, ale kvůli soudním tahanicím i tento úsek, který měl menší náskok, museli silničáři odložit. Přišli totiž o územní rozhodnutí. „Rozhodli jsme se ze sedmi staveb udělat tři. První částí je úsek mezi Pohořelicemi a Novými Mlýny, druhou přechod novomlýnských nádrží a třetí úsek od konce novomlýnských nádrží po státní hranici,“ přiblížil ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Nyní věří, že úseky mezi Pohořelicemi a Novými Mlýny a nádržemi a státní hranicí začnou stavět v roce 2024. Sjednocení staveb má pomoci i ke zjednodušení jejich přípravy.

Řidička Nová věří, že obchvat Mikulova může pomoci ke zlepšení stávající situace. „Když se doprava na jednom nebo druhém kruháči v Mikulově zasekne, je to na hodiny,“ poznamenala.

Výsadba stromů v obcích zasažených tornádem.
Léčba po tornádu: v zasažených obcích na jihu Moravy opět rostou stromy

V soudním sporu podle Fialy zazněly i pochyby k procesu posuzování vlivu na životní prostředí. Stanovisko bylo z roku 2005. „Rozhodli jsme se, že i tento proces postoupíme znovu a v celém tahu. Na přelomu roku chceme mít shromážděné podklady a v průběhu příštího roku chceme o vyhodnocení vlivů na životní prostředí požádat,“ doplnil Fiala.

Součástí posuzování vlivu na životní prostředí je i výběr varianty přechodu přes novomlýnské nádrže. Státní silničáři navrhují estakádu, proti ní jsou však v Pasohlávkách. „Je navrhovaná asi deset metrů od hotelu Thermal Mušov, navíc dvanáct metrů nad vodní hladinou, což nám přijde strašně vysoko. Každý návštěvník, který by byl v kempu Merkur, by při pohledu směrem na Pálavu viděl jako dominantu dálnici,“ nastínila starostka Martina Dominová.