Obchodní dům Spar má vzniknout na zeleném poli mezi Posádkovým domem armády a obchodním domem Moravan ve vyškovské čtvrti Dědice. „Získali jsme kladná stanoviska od všech dotčených orgánů státní správy. Brzy požádáme o územní rozhodnutí,“ řekl jednatel firmy Fuertes Development, která stavbu zajišťuje, Zdeněk Přichystal.

Stav před zahájením řízení pozorně sledují obyvatelé Dědické ulice, kterým má obchodní dům stát přímo naproti jejich domů. Kvůli tomuto problému založili občanské sdružení. Kritizují záměr, který podle nich způsobí neřešitelné dopravní komplikace a dále zatíží životní prostředí.

Lidem z Dědické ulice totiž nevadí obchod, ale návrh řešení příjezdu do areálu obchodního domu. Ten je podle jejich vyjádření v rozporu s dokumentací dopravního řešení územního plánu. „O nebezpečích, které by realizace navrhovaného dopravního připojení pro vyškovskou dopravu znamenala, jsme jednali se zastupiteli města, se kterými jsme našli společnou řeč. Rada města Vyškova zamítla žádost developera o přístupu k potřebným pozemkům města,“ sdělil jeden z členů občanského sdružení Dědická Milan Sedláček.

Radnice chtěla vyjít vstříc obyvatelům, proto navrhla kompromis. „Napojení by vedlo malou oklikou zezadu kolem PDA. Tato varianta je pro Spar však nepřijatelná,“ uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.

Vizualizace Sparu ve Vyškově

Spar ale mezitím připravil nový návrh. Zmenšil parkoviště a na zbylé ploše chce vytvořit odbočovací pruh. Lidé z protějších domů by podle Přichystala neměli mít problémy s najížděním do svých garáží. „Projekt respektuje nájezdy do přilehlých rodinných domů. Počítá také s další výsadbou zeleně, s novými úpravami chodníků, cyklostezky a dopravním značení. Toto řešení kladně zhodnotily dotčené úřady. Stejně tak otázku ekologie, dopravní kapacity, prašnosti a hluku kladně posoudil krajský úřad životního prostředí v takzvaném E.I.A.,“ dodal Přichystal.

Podle Sedláčka však nový plán nic nového nenabízí a nic neřeší. „Je to jenom alibisticky oprášený původní návrh, který pro nás zůstává nepřijatelný. Připojení dále vytváří kolizní situace nejenom pro obyvatele domů, ale i pro ostatní řidiče. Snižuje bezpečnost a plynulost dopravy, a prokazatelně nesplňuje zákonné normy“ tvrdí Sedláček. Podle něho navrhované dopravní připojení ve spojení s okružní křižovatkou západního přivaděče způsobí dopravní kolaps. „Křižovatka bude trvale umrtvená odbočujícími vozidly do prodejny,“ je přesvědčený Sedláček.

Přestože hned v sousedství plánovaného Sparu je prodejna Moravan a nedaleko i Albert, lidé si podle všeho nový obchod přejí. „Udělali jsme sondáž veřejného mínění. Ptali jsme se lidí ze sídliště Osvobození, Dědic a Vyškova zda chtějí nebo nechtějí v této lokalitě další obchod. Za dva dny jsme získali přes pět set podpisů,“ řekl jednatel Sparu Přichystal.

Pozemky na stavbu jsou v souladu s územním plánem. Podle Přichystala by šlo o prodejnu o rozloze zhruba jako poloviční Moravan. Obchod by měl mít 50 parkovacích stá­ní.

Jednatel se snaží obavy z velké frekvence vyvracet. Je přesvědčený, že doprava se přirozeně rozvrhne. „Ti, kdo přejížděli z Dědic na Brněnskou ulici, kde je obchodní zóna, nebudou muset cestovat přes celé město. Budou nakupovat přímo v Dědicích,“ myslí si Přichystal.

Protože jde o soukromou aktivitu, nemá radnice moc prostoru k manévrování. Přesto se snaží situaci řešit. „Chceme hájit zájmy obyvatel. Stavební firma by se měla dohodnout na variantě, která obyvatelům nezpůsobí problémy při vyjíždění z domovů,“ uvedla mluvčí vyškovské radnice Dana Bednářová.