Kolony aut, častá zdržení, zvýšení provozu v okolních obcích i vyšší nehodovost provázely opravy dálnice D1 mezi Brnem a Vyškovem. „Uzavření nájezdů na dálnici a opravy se na provozu v Rousínově projevily opravdu hodně. Každý všední den kolem třetí se začaly tvořit kolony, které městem projížděly krokem," popsala Anežka Svobodová z Rousínova.

Problémy se nevyhnuly ani veřejné dopravě. „Nejhorší to bylo vždycky, když se stala na dálnici nějaká nehoda. Provoz byl v takové situaci svedený na silnici druhé třídy z Vyškova přes Rousínov do Brna, což tvorbu kolon ještě umocnilo. Například v pondělí jsem jela z Vyškova do Rousínova autobusem tři čtvrtě hodiny. To je dvojnásobek běžné jízdní doby," svěřila se Svobodová.

Podobné zkušenosti má i další obyvatel města. „Rousínov bývá hodně ucpaný. Ještě horší to bylo v době, kdy začali ve městě opravovat chodník. Provoz byl řízený kyvadlově, a na silnici se pohybovala stavební technika, mezi kterou ráno a odpoledne přecházeli školáci. Motorista tak mohl uvíznout v zácpě na pěkně dlouhou dobu," okomentoval třeba Jiří Homola.

Termín, kdy měla skončit druhá etapa oprav, vypršel ve středu. Stavbaři ovšem otevřeli jen část dálnice. „Nakonec jsme zprovoznili pouze úsek na Brno mezi 226. a 220. kilometrem, který měla na starosti společnost Skanska, ačkoli původně jsme chtěli otevřít oba dva směry," přiblížil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Rekonstrukce dálnice D1 směrem na Brno skončila.
PRO ZVĚTŠENÍ KLIKNĚTE!

Firma Metrostav, která zajišťovala rekonstrukci úseku mezi 213. a 220. kilometrem, totiž musela řešit poruchy mechanizace. Opravy tak podle mluvčího budou dokončené až 1. prosince. „Sjezdy a výjezdy u Rousínova, které jsou v tomto směru uzavřené, se tak otevřou až k tomuto datu. Životnost čerstvě opraveného úseku by měla být mezi dvaceti a pětadvaceti lety," konstatoval mluvčí.

Díky otevření alespoň jednoho směru tak odpadnou některé útrapy firmám, které musely při plánování cest stále sledovat dopravní hlášení. „Někdy bylo lepší zúžené místo na dálnici objet než riskovat uvíznutí v zácpě. Každá objížďka ale stojí něco navíc kvůli spotřebě paliva. Ty nikdo neproplatí, jdou na vrub spediční firmy," povzdechl si majitel drnovického dopravního podniku Petr Bastl.

Problémy měly i autobusy. „Po celou dobu oprav docházelo k dopravně provozním komplikacím. Projevovaly se tím, že u některých spojů docházelo ke zpožďování a autobusy nebyly schopné dodržovat jízdní řád. Co se týká peněz, uzavírka nás nijak nezasáhla. Náklady na provoz se kvůli ní nezvedly," uvedl zástupce ředitele společnosti Vydos Igor Čeki.

Co se ovšem zvýšilo, byl počet nehod v úsecích, kterých se dotkla rekonstrukce. Vyplývá to z informací policie. Některé kolize si vyžádaly i výjezd hasičů. „Volali nás jen k závažnějším. Ale vzhledem k tomu, že šlo pouze o třináctikilometrový úsek, bylo deset výjezdů za dva měsíce výrazně nadprůměrné číslo," potvrdil mluvčí krajských hasičů Jaroslav Mikoška.

Otevřením druhého úseku 1. prosince však rekonstrukce D1 na Vyškovsku neskončí. „Následovat bude ještě třetí etapa, která se bude týkat výměny středových svodidel. Na opravované trase proto budou uzavřené levé jízdní pruhy do 22. prosince. Opravy na dálnici D1 mezi Brnem a Vyškovem ale plánujeme i v příštím roce," zmínil Studecký.