Podle vedení organizace sídlící na vyškovském Sídlišti Osvobození budou děti s postižením vždy vnímané jako jiné. „Příloha rámcových vzdělávacích programů pro žáky s lehkým mentálním postižením byla zrušená a nahrazená podpůrnými opatřeními, podle kterých se budou učit s pomocí asistenta. Ani to však není dobré řešení. Jak se asi mezi zdravými dětmi budou cítit?" varovala ředitelka Mateřské školy, Základní školy, Střední školy a Dětského domova ve Vyškově Olga Gabrielová.

Upozornila také, že tato společná výuka poškodí právě i žáky běžných základních škol. „Tamní učitelé neumí a nemůžou zvládat už tak dost náročné vzdělávání zdravých dětí ke všemu ještě s asistentkou a mentálně postiženým žákem. I pro ně je inkluze noční můra, ví, že kvalitní výuku nezajistí. Z chaosu, nejasností a protestů kolujících kolem této problematiky je jasné, že jde o nepromyšlený, neprodiskutovaný a nereálný krok, který může české školství poškodit na několik let. A děti nejvíc," vzkázala Gabrielová.

Samé otazníky

Právě nedostatek informací je tím, na co upozorňují i ostatní ředitelé škol. „Zatím máme jen přísliby, že vše bude skvělé. Nikdo ale neví, jak má vypadat praxe ani jak bude hrazená. Některé myšlenky jsou dobré, jiné si ale neumím představit. Třeba pokud každý žák, který bude potřebovat asistenta, ho dostane bez nějakých složitých procedur, pak je to schůdné. Pokud ovšem škola bude muset asistenta platit ze svého a šetřit tak peníze jinde, bude to katastrofa," zmínil například ředitel vyškovské Základní školy na Letním poli Jiří Sochor.

Vzhledem k tomu, že se má spustit něco, k čemu nebyl dosud nikdo proškolený, Sochor poukázal i na to, že novinka mezi jeho kolegy vzbuzuje spíš obavy. „Nejsme schopní odpovídat ani rodičům a pak můžou vznikat různé dezinformace," podotkl.

To ostatně potvrdila i Gabrielová. „V současné době stále ještě nejsou žádné konkrétní materiály, podle kterých bychom měli danou situaci řešit. Do konce června by rodiče měli dát jasné stanovisko, kde chtějí, aby se jejich dítě vzdělávalo. Zatím si informace nezjišťují, jako vedení školy jim je ale dodáme včas," přislíbila ředitelka školy.

Na kroku ministerstva nevidí nic pozitivního ani rodiče, které redakce oslovila. Třeba Olga Kolářová poukázala na nebezpečí šikany handicapovaných žáků. „Z pozice matky se mi pak nelíbí, že nemocné děti budou zdržovat ostatní ve třídě. Vždyť potřebují jiný přístup, na všechno víc času. Dosavadní systém byl podle mě pro klid a spokojenost všech mnohem víc vyhovující," kroutila hlavou žena.

za osm měsícůZměna, která umožní vzdělávat děti s lehkým mentálním postižením v běžných základních školách, má začít platit 1. září. Jak bude novinka vypadat v praxi, ale zatím nikdo pořádně netuší.

To, že může vzniknout bariéra mezi zdravými a postiženými dětmi, připouští i ředitelé. „Může přijít žák, kterému asistent pomůže natolik, že zapadne. Není ale vyloučené, že nastane situace, o které už jsem slyšel z jiných škol. A to, že dokáže rozhodit třídu, i když bude mít asistenta celý den. Záleží proto i na tom, jak k pomoci přistoupí poradny a další odborníci," je přesvědčený Sochor.

Zástupci Oblastní pedagogicko-psychologické poradny ve Vyškově už nyní s pomocí počítají. „Každé dítě budeme posuzovat z hlediska společného vzdělávání tak, aby mohlo být zařazené do kolektivu běžné školy. Proto budeme zvát všechny děti, které máme v evidenci. Posoudíme míru speciální vzdělávací potřeby a doporučíme konkrétní podpůrná opatření. Na základě toho seznámíme učitele o přístupu k danému žákovi," přiblížil ředitel poradny Jiljí Špičák.

Podotkl ale, že šikaně a vyčlenění z kolektivu může být vystavené jakékoliv dítě. „Záleží, jak je kolektiv postavený a jaké má problémy. Nový systém je nicméně zamýšlený tak, aby se žáci vzdělávali společně, a odborné týmy udělají vše pro to, aby se problémy nevyskytovaly," řekl Špičák.

Potíže však možná budou řešit učitelé z praktických škol. Ruku v ruce s inkluzí může přijít i otázka jejich nadbytečnosti. A to přesto, že žáci se středním a těžkým mentálním postižením v nich zůstanou. „Množství učitelů se odvíjí od počtů žáků, takže může dojít i k propouštění," připustila Gabrielová.

Podle ministerstva školství však nastane spíš opačná situace. „Novela má zlepšit podmínky pro vzdělávání všech dětí se speciálními potřebami v běžných i speciálních školách. Potřeba kvalifikovaných speciálních pedagogů tak spíše vzroste," oponovala mluvčí resortu Jarmila Balážová.

Aby učitelé být propuštění nemuseli, vyčleňuje Jihomoravský kraj peníze na jejich platy. Nehrozí prý ani zrušení školy. „Se zastupiteli jsme se dohodli, že ve všech okresech zůstane široká nabídka škol i za cenu, že to bude stát o něco víc z rozpočtu. Speciální školy v kraji z velké většiny zachováme, je dostatek dětí, které v nich potřebují pomoc," uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Stanislav Juránek.