V hodně blízké době by ovšem potíže měly zmizet. Stavba kanalizace, která je mimo jiné příčinou problémů v dopravě a kvůli níž se Vyškovsko stalo na několik měsíců jedním velkým staveništěm, je takřka u konce. Tvrdí to ředitel společnosti Vodovody a kanalizace Vyškov Vladimír Kramář, který redakci Vyškovského deníku Rovnosti prozradil o náročném projektu mnohem víc.

Kdy vlastně lidé na vlastní kůži začali pociťovat, že se něco děje? Kdy dělníci poprvé zarazili krumpáče do země?
Bylo to na začátku roku 2008. Tehdy začala samotná výstavba. My jsme však s přípravami začali už ke konci roku 2007. Šlo o dost náročnou akci.

Mluvíte v minulém čase. Ale práce přece ještě neskončily…
Dělníci ještě pracují ve Vyškově na Smetanově nábřeží a v Čtvrtníčkově ulici. Jinde už před sebou mají už jen malé dodělávky. Stavba je skoro u konce. Termín dokončení máme naplánovaný na 31. května 2009.

Tím dnem na Vyškovsku nastane klid?
Z naší strany ano. Na některých místech ovšem nastoupí silničáři nebo dodavatelské firmy a budou silnicím dávat nový povrch. My můžeme z evropských peněz pouze vrátit cesty do původního stavu. Někdy se ovšem jejich majitelé rozhodnou, že je kompletně opraví.

Vraťme se ale zpátky ke kanalizaci. Kolik obcí z Vyškovska ji nemá v pořádku?
Když jsme vstoupili do Evropské unie, zavázala se Česká republika, že všechny obce nad dva tisíce obyvatel budou do roku 2010 odkanalizované a vybavené čistírnou odpadních vod. Tento termín Vyškovsko stihne. Projekt, který se nyní chýlí ke konci, má pět podprojektů. Jde o Vyškov, Bučovice, Rousínov, Slavkov u Brna, Křenovice a Hrušky.

Který z nich byl nejnáročnější?
Rousínov a Bučovice. Rousínov svým rozsahem - Tam jsme museli odkanalizovat i místní části, Bučovice složitostí organizace výstavby na společném staveništi s opravou komunikace I/50.

Na kolik přišla stavba kanalizace v Rousínově?
Stála víc než dvě stě milionů korun. Celkově však celý projekt vyjde na víc než půl miliardy korun.

Jak už Vyškovský deník Rovnost několikrát informoval, bez stížností se neobešla stavba v Křečkovské ulici ve Vyškově. Co se tam vlastně dělo, jaké se vyskytly problémy?
Kanalizaci je nutné dělat nadvakrát. Nejdřív se uloží potrubí, které se musí zasypat a provést na něm nezbytné zkoušky. Potom se jde do země znovu, a na potrubí se napojují jednotlivé přípojky. Potíž byla v tom, že Křečkovská je dost frekventovaná ulice a řidiči nadávali víc než jinde.

V Bučovicích je také dlouho přerušena doprava. Také jde o silnici, po níž denně za normálních okolností jezdí tisíce aut…
Tam jsme museli spolupracovat s dalším velkým investorem, kterým je Ředitelství silnic a dálnic, jež souběžně provádí velkou opravu zmíněné komunikace. Koordinace našich stavebních prací byla velmi náročná a komplikace se pochopitelně vyskytly. Ale nakonec jsme všechno zvládli před termínem. V Bučovicích už jsme skončili. Teď tam pokračuje pouze oprava vozovky.

Jak celou akci hodnotíte?
I když byla spousta komplikací, musím říct, že jde o jeden z největších projektů za posledních čtyřicet let, jehož význam ocení i budoucí generace.

Neustále hovoříme o odkanalizování obcí, které mají víc než dva tisíce obyvatel. A co ostatní? Tam žádná povinnost neexistuje? Jak jsou na tom s odkanalizováním?
V některých vesnicích Vyškovska je kanalizace, která se kanalizací dá stěží nazvat. Jde většinou o zatrubnění dřívějších potůčků a svodnic, jež obce vybudovaly v minulosti například v rámci akcí Z. Povinnost vybudovat nové kanalizace a čistírny v malých obcích nám při vstupu do EU uložena nebyla. Je však již dnes připraveno několik projektů, které zaplatí takzvané operační programy z prostředků EU. Předpokládám rozvoj odkanalizování v malých obcích až kolem roku 2015.