NESHODY OD ZAČÁTKU. V podobě a postupu mimosoudní dohody panovaly neshody mezi oběma stranami od počátku vyjednávání. Vše se točí okolo obsahu výstavy a libreta, které je jejím podkladem. Problém je v tom, že město na něj nemá licenci. „Body dohody byly takové, že město se autorům omluví, zaplatí soudní výlohy ve výši asi sto tisíc korun a za licenci k libretu asi sto padesát tisíc, a nechá pak výstavu upravit tak, aby naplňovala znění libreta. Cenu těchto úprav spolek vyčíslil na zhruba tři miliony korun. My jsme chtěli všechny tyto věci vyřešit naráz, abychom měli záruku, že po splnění jednoho bodu budou následovat ostatní," uvedl starosta Slavkova Michal Boudný.

Pro zástupce AusterlitzPro však byl tento požadavek nepřijatelný. „Navrhli jsme, aby se město ze všeho nejdřív omluvilo, a pak můžeme jednat o ostatním. Kdyby se tak stalo, soud by už dávno skončil. Nerozumím tomu, proč se město samotné omluvě brání. Vrchní soud už přece jasně zkonstatoval v předběžném opatření, že Slavkov porušil naše autorská práva," poukázal prezident AusterlitzPro Miroslav Jandora. Možnost mimosoudní dohody tedy ztroskotala.

DALŠÍ PROBLÉM: PLAGIÁT. Právě fakt, že město výstavu na podzim znovu otevřelo, a to podle vlastního libreta, které označuje za nové, bylo další překážkou v jednání. „Libreto je plagiát a potvrdil to i Okresní soud ve Vyškově, který za něj městu vyměřil pokutu. Tím, že je výstava otevřená, Slavkov páchá trestný čin," dodal Jandora.

Podle Boudného vedení radnice neshledalo důvod, proč by expozice měla být zavřená. „My si za ní stojíme. Naším cílem je, aby sloužila veřejnosti. Pro dohodu jsme udělali maximum," podotkl starosta.

Jandora však má za to, že když zastupitelstvo schválilo případné uvolnění peněz na úpravy expozice, přiznává tím, že je výstava nekvalitní a obsahuje zásadní nedostatky. „Těžko lze obhájit, že je v pořádku, a zároveň do ní nad rámec investovat tři miliony korun z veřejných peněz," upozornil. Podle starosty je nicméně znění usnesení zastupitelstva takové, že žádné přiznání z něj nevyplývá.

KVŮLI LICENCI. Vedení Slavkova je přesvědčené, že spor má původ v mezeře v zákoně. „Město si před několika lety objednalo u firmy Saura CZ libreto, které udává, jak má expozice vypadat. Řádně za něj zaplatilo statisíce korun. Vůči Slavkovu bylo nefér, že licenci na libreto Saura postoupila třetí osobě, tedy AusterlitzPro. A ta na ní staví svoje žaloby," řekl Boudný.

Podle Jandory se věc odehrála jinak. „Licenci na libreto, jehož autoři jsou Jakub Samek a Vladimír Kočan, má od počátku AusterlitzPro. Ta ho poskytla Sauře, aby podle něj udělala projekt k výstavě. Saura na fakt, že licenční smlouvu na libreto musí podepsat s námi, město upozornila," uvedl Jandora. Boudný ale tvrdí, že Saura město o ničem takovém neinformovala.

Samek ale už dřív zdůraznil, že libreto společnost Slavkovu nabízela. „A to zadarmo, za podmínky, že nám město umožní autorský dozor a bude brát vážně naše připomínky. Zástupci města nás ale odmítli," upřesnil Samek.

Třeba podle Slavkovana Jana Hudce bývalé vedení města mělo možnost problémům předejít. „Při přípravě expozice si obě strany mohly vše vyjasnit. To ale někdejší vedení zanedbalo," řekl Hudec.

historie kauzy
Společnost AusterlizPro je ve sporu se Slavkovem u Brna už rok a půl, a to od chvíle, kdy město otevřelo původní expozici nazvanou Napoleon-Austerlitz. Záležitostí se už zabýval brněnský krajský, olomoucký vrchní i vyškovský okresní soud. Poslední jmenovaný udělil Slavkovu pokutu, když otevřel novou výstavu podle vlastního libreta, které autoři původního označili za jeho plagiát.
VRÁCENÍ DOTACE? Stavební úpravy koníren a zbudování expozice vyšly na víc než padesát milionů korun. Náklady takřka z třiadevadesáti procent pokryla dotace z Regionálního operačního programu Jihovýchod. Vzhledem k nepříznivému vývoji okolo expozice městu může v budoucnu hrozit její vrácení. „Tuhle možnost si nedokážeme představit. Expozice, ať už jakákoli, nakonec v konírnách bude," dodal Boudný.